EDE – Nederlanders gaan steeds meer geld uitgeven aan eten en drinken. En dat komt niet alleen door de prijsstijgingen. In de FSIN Beleidsmonitor 2023 staat dat consumenten ook vaker buiten de deur eten en drinken en in de supermarkt ook steeds meer kiezen voor luxe en gemak. Het FSIN (Foodservice Instituut Nederland) verwacht dat dit jaar de foodservice zal stijgen met 3,9% naar bijna 70 miljard euro.
De foodmarkt heeft zich vorig jaar goed hersteld van de corona-perikelen. Toch heeft de foodservice-sector (horeca, catering en fastservice) het marktaandeel dat het tijdens corona noodgedwongen is verloren aan de foodretail, niet teruggewonnen. Het marktaandeel daalde in 2022 naar 28.7% te opzichte van 33% in 2019. Daarmee verloor de foodservice bijna 3 miljard euro aan supermarkten, speciaalzaken en boodschappenbezorgers.
Personeelstekort
Dat had volgens FSIN niet nodig geweest als de sector niet gebukt zou gaan onder het aanhoudende personeelstekort en de hogere energieprijzen. De totaalomzet had dan naar schatting 5% tot 10% hoger kunnen liggen. Daar komt bij dat de supermarkten steeds meer kant-en-klaarmaaltijden en foodservice-producten aanbieden in directe concurrentie met de horeca.
Het instituut verwacht dat de groei de komende jaren zal aanhouden. Voornamelijk jonge klanten eten steeds vaker buiten de deur. Ook kiezen ze vaker voor relatief dure gemaksoplossingen en niet alleen buiten de deur of onderweg, maar ook voor thuis. Daar profiteert de hele foodsector van, dus supermarkten, horeca maar ook tankshops en gemakswinkels.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops