UTRECHT – Fairtrade Nederland introduceert, in samenwerking met Pure Africa, het Fairtrade Living Income Leader programma. Volgens het bedrijf krijgen koffieboeren te weinig betaald voor hun producten ondanks de hoge koffieprijzen.
Koffieboeren hebben het niet makkelijk. De koffiemarkt staat onder druk. De boeren hebben te maken met de effecten van de klimaatverandering en een groot deel krijgt ook nog eens te weinig betaald, waardoor ze moeilijk rondkomen. Het programma van Fairtrade geeft koffieproducten die aan bepaalde criteria voldoen, zoals het betalen van de Leefbaar Inkomen Referentieprijs (LIRP), meer aandacht. En het hoopt vooral koffiebedrijven te stimuleren om voor deze koffieproducten te kiezen. Fairtrade gecertificeerde bedrijven moeten zich al houden aan regels, zoals het betalen van een minimumprijs en een niet-onderhandelbare premie aan de boerencoöperatie, maar de LIRP is een vrijwillige extra stap. De LIRP is de prijs die een boer voor zijn koffieproducten moet krijgen om echt goed rond te komen en te kunnen investeren in duurzaamheid.
Samenwerking
Bij de ontwikkeling van het programma is samengewerkt door Fairtrade en Pure Africa. “Wij vinden dat elke kop koffie moet bijdragen aan een leefbaar inkomen voor de koffieboer. Daarom hebben wij Fairtrade geholpen met de ontwikkeling van dit programma. Leefbaar inkomen staat bij onze bedrijfsvoering centraal en wij pakken graag de voortrekkersrol. Het is mooi dat iedere koffieleverancier aan het programma mee kan doen. Met dit programma is er geen reden meer om niet die hogere prijs te betalen”, aldus Ando Tuninga en Justus Bijsma, oprichters van Pure Africa.
Peeze doet al mee
Pure Africa heeft zelf al producten die meedoen aan het programma: de Allemansvriend en binnenkort ook hun Waaghals koffie. Ook koffiebranderij Peeze neemt alvast deel aan het programma met hun Bean Impact koffie. Of de producten voldoen aan de criteria van het programma wordt onafhankelijk gecontroleerd door een eigen accountant van Fairtrade of door Flocert, de organisatie die audits doet voor Fairtrade. “Wij roepen koffiebedrijven op om hun producten aan te melden voor het programma! Tegelijkertijd is het minstens net zo belangrijk dat deze koffie afgenomen wordt door de hele out-of-home markt zoals kantoren, musea en pretparken. Alleen samen kunnen we leefbaar inkomen de norm maken”, vertelt Yme Quispel, business development manager bij Fairtrade Nederland.
Bron: Levensmiddelenkrant/ Out.of.Home Shops