1731657911932.jpg

Achtergrond

Bedrijven en organisaties pleiten voor versterking Nutri-Score

DEN HAAG – De positieve impact van Nutri-Score moet worden vergroot. Dat vraagt een coalitie van supermarkten, voedselbedrijven, de Consumentenbond en enkele wetenschappers aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Redactie |

Volgens de coalitie helpt het voedsellogo steeds meer consumenten bij het maken van gezondere voedselkeuzes. Er worden ook een paar voorstellen gedaan om Nutri-Score effectiever in te zetten. Zo moet er meer consumentenvoorlichting door de overheid worden gegeven om de bekendheid en het begrip van de score te vergroten. Binnen de sector zou er ook een platform moeten komen voor het delen van best practices om de implementatie te versnellen en moet er een Europese verplichting komen voor het gebruik van Nutri-Score om een gelijk speelveld te creëren.

Wetenschappelijk
Bij Nutri-Score wordt een wetenschappelijke methode gebruikt om de score te bepalen. Onlangs is de berekening aangepast waardoor diverse producten een lagere score kregen. Daarop meldden diverse bedrijven te stoppen met het vermelden van de score op hun producten. Om hier tegen in te gaan, gaat de Franse supermarkketen Carrefour fabrikanten verplichten de Nutri-Score op hun producten te vermelden. Voor haar eigen huismerkproducten doet de supermarkt dit al.

De score geeft niet alleen duidelijkheid aan de consument, het is voor fabrikanten en producten een aansporing om hun producten te verbeteren door bijvoorbeeld minder zout en suiker aan hun producten toe te voegen.

Ondertekenaars
De brief naar staatssecretaris Karremans is ondertekend namens Albert Heijn, Aldi, CBL, Consumentenbond, Cornelis Vrolijk, HAK, Hessing, Jumbo, Lidl, Me-at, Nestlé, PLUS en de projectleiders van ‘Transparant, Gezond en Duurzaam’: Koert van Ittersum, Professor of Marketing and Consumer Well-Being, Rijksuniversiteit Groningen en Hans van Trijp, Professor of Marketing and Consumer Behaviour, Wageningen Universiteit & Research.

Bron: Levensmiddelenkrant