beer-1763122_1920.jpg

Vakbonden sturen cao-ultimatum aan Heineken

UTRECHT – Vakbonden FNV en CNV hebben bierbrouwer Heineken een ultimatum gestuurd om tot overeenstemming te komen voor nieuwe cao’s voor het personeel. De huidige cao’s lopen 1 januari 2025 af. De brouwerij heeft tot 17 november 17.00 uur om akkoord te gaan met de eisen van de bonden en het personeel.

Redactie |

Bij Heineken zijn er drie cao’s, een voor de brouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch, een voor het hoofdkantoor en een voor de commerciële afdeling. FNV heeft een ultimatum gestuurd voor alle drie de cao’s, CNV alleen voor die van de brouwerijen omdat ze voor de andere twee geen onderhandelingspartij is.

Onderhandelingen
In oktober liepen de onderhandelingen tussen de vakbonden en de bierbrouwer al vast. Het loonbod wordt door de vakbonden als veel te laag weggezet. Ook stelt het bedrijf versoberingen voor, zoals de zondagstoeslag, waarmee de bonden niet akkoord kunnen gaan. “Heineken is de afgelopen jaren harder en zakelijker geworden”, constateert CNV-onderhandelaar Mirjam van Leussen. “De afgelopen jaren hebben werknemers keer op keer ingestemd met een eindbod van Heineken. Maar nu is voor hen een grens bereikt.”

Te weinig
Ook Nurettin Altundal, bestuurder FNV Voedingsindustrie is er niet over te spreken. “Veel en veel te weinig. Het bedrijf streeft dit jaar naar een winst tussen 4% en 8%, vanaf 2021 is de nettowinst sowieso aanzienlijk gestegen en ook de laatste kwartaalcijfers laten weer mooie cijfers voor Heineken zien. Maar ze proberen de werknemers af te schepen met een schandalig lage loonsverhoging en verslechtering van verschillende regelingen. Daar gaan wij absoluut niet mee akkoord.”

Volgens beide bonden is de maat vol voor het personeel. “In ledenvergaderingen hebben een heleboel mensen die werken in de brouwerijen en bij de andere onderdelen van Heineken de afgelopen weken bij ons aangegeven dat ze bereid zijn om actie te voeren voor een goede cao”, zegt Altundal. Stakingen bij de bierbrouwer zijn dan ook niet uit te sluiten als het bedrijf niet ingaat op het ultimatum.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops