ZEIST – Terwijl het gros van de vrouwen aangeeft het liefst zwart ondergoed te dragen, zijn inlegkruisjes nog altijd wit. Best gek, vonden ze bij Essity. Met zwarte inlegkruisjes gaf de producent van hygiëneproducten de categorie een flinke duw naar voren. En daar blijft het niet bij, stellen brand manager Libresse Mariska Foekema en customer marketing manager Lennaert van de Rhoer.
Winnaar: Libresse Inlegkruisjes Black • Fabrikant: Essity Netherlands
Gefeliciteerd! Welke ingrediënten zijn nodig om een Innova Klassiek te winnen?
Foekema: “Uit onderzoek blijkt dat 60% van de vrouwen aangeeft dat zwart veruit de favoriete kleur is voor ondergoed. Waarom zijn er dan alleen maar witte inlegkruisjes? Met zwarte inlegkruisjes bedienen we een grote doelgroep, maar met de vertrouwde bescherming van Libresse.”
Hoe hebben jullie het winnende product de afgelopen jaren ondersteund?
Foekema: “Tijdens de lancering van de zwarte inlegkruisjes hebben we een 360gradencampagne ingezet om de consument naar de winkel te trekken. Daarnaast hebben we het product ondersteund via influencers, onze socials en nieuwsbrieven. Ook heeft de consument een proefpakketje kunnen aanvragen om het product te proberen en kon men het met korting kopen in de winkel. Daarnaast loopt het product mee in de Libresse-promoties en blijven we aandacht geven aan zwarte inlegkruisjes via onze eigen kanalen.”
Welke rol spelen de retailers en ondernemers in het succes van dit product?
Van de Rhoer: “Zij hebben de zwarte inlegkruisjes van Libresse toegankelijk gemaakt door ze onder andere prominent in het schap te plaatsen en ervoor te zorgen dat shoppers ze makkelijk kunnen vinden. Deze aandacht en distributie hebben bijgedragen aan de groeiende populariteit van onze inlegkruisjes.”
Welke stappen kan de retailer of ondernemer nog zetten om de categorie van het winnende product te vergroten?
Van de Rhoer: “Dat kan door het assortiment in de winkel uit te breiden. Zorg voor voldoende variatie binnen de categorie en het inlegkruisjessegment en bied verschillende maten, absorptiecapaciteiten en dus ook kleur aan. Een andere stap is educatie. Door het assortiment op absorptievolgorde te zetten en sub-varianten (zoals de zwarte inlegkruisjes) naast de reguliere variant te plaatsen kun je de shopper helpen de verschillen in de categorie beter te begrijpen. Datzelfde geldt voor het gebruik van verschillende producten voor verschillende momenten. Zoals wanneer je meer discretie wil in donker ondergoed. De unieke zwarte inlegkruisjes verdienen meer distributie.”
Hoe kijken jullie naar de innovatiekracht van de categorie van het winnende product?
Van de Rhoer: “Innovatie is voor ons essentieel om de categorie te laten groeien en relevant te blijven. Het gaat dan om productinnovaties op het gebied van comfort, prestatie en duurzaamheid, maar ook technologische vooruitgang. Wat duurzaamheid betreft zien we nu veel alternatieve materialen, nieuwe verpakkingen en herbruikbare producten. Essity, een samentrekking van de woorden ‘essentials’ en ‘necessities’, biedt benodigdheden voor elke dag gedurende verschillende levensfases. Het is onze ambitie om bij te dragen aan de verbetering van welzijn voor mensen van over de hele wereld.”
Het product is door retailers en ondernemers tot winnaar bekroond. Wat willen jullie tegen hen zeggen?
Van de Rhoer: “We zijn verheugd en dankbaar voor de eer die ons is gegeven. Het succes van deze introductie die inspeelt op een duidelijke consumentenbehoefte zou niet mogelijk zijn geweest zonder deze toewijding, inzet en vertrouwen in ons product. Samen hebben we een winnaar gemaakt!”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.