AMSTERDAM – EMTÉ gaat dit jaar maandelijks met nieuw bijzonder assortiment komen. De introducties staan in het teken van de ‘good food’-campagne van de Sligro-formule.
Afgelopen jaar kwam EMTÉ al met een eigen yoghurtlijn en vers bereide maaltijden uit de keuken van de Sligro-groothandels. Over dit laatste concept toont Sligro-ceo Koen Slippens zich uitermate tevreden. De maaltijden worden aan de supermarkt geleverd volgens een push-model, de winkels bestellen niet. Voor de klant geldt op=op, want de lage prijzen – twee voor 5 euro, een voor 3 euro – zorgen voor een hoge omloopsnelheid.
Peter
“Komend jaar komen we in onze versgroepen maandelijks met dergelijke introducties komen. Daarnaast gaan we onze good food-concepten beter uitleggen aan de klant. Daarvoor maken we gebruik van onze reclamecampagne, waarin onze klant Peter de hoofdrol speelt”, aldus Slippen.
Sligro 3.0
Sligro werkt voor zijn zelfbedieningsgroothandel aan een nieuwe format. De eerste vestiging opent op 10 maart in Maastricht. Bij Sligro 3.0 – de werktitel van de nieuwe formule - komt veel meer de nadruk te liggen op vers en een aantal sleutelgroepen in het houdbare assortiment. Zo komt er een thee- en koffieafdeling waar horeca-ondernemers onder begeleiding van een barista een eigen melange kunnen samenstellen.
Whole Foods
“Bij de ontwikkeling van Sligro 3.0 hebben we ons onder meer laten inspireren door Whole Foods”, zegt Slippens. Een kruisbestuiving met de EMTÉ-supermarkten zit er overigens voorlopig niet in. “De culinaire beleving van een EMTÉ-klant ligt lager dan die van een chefkok die bij een Sligro-groothandel komt. Bij EMTÉ focussen we ons eerst op een uitbreiding van het good food-aanbod. Een nieuwe formule komt niet eerder dan 2015 aan de orde.”
C1000
Slippens onthult dat EMTÉ in het tweede kwartaal met een loyaliteitsprogramma komt. “De groots activiteit ooit voor deze formule”, aldus de Sligro-ceo die er verder niet meer over kwijt wil dat het hier gaat om een onderscheidende klantenkaart gaat.
Over speculaties in de markt dat Jumbo het C1000 merk inclusief een fors aantal winkels van de hand gaat doen, is Slippens duidelijk. “Die kans acht ik niet groot. Mogelijk dat er nog plukjes winkels op de markt komen, daar zullen wij dan ook naar kijken. Ik verwacht in 2014 geen hele grote verschuivingen in de markt. Ik krijg daarvoor geen signalen.”
Sanders
De Sligro-topman kijkt tevreden terug op het afgelopen jaar. Ondanks een moeilijke markt wist EMTÉ met een autonomen omzetgroei van 1,9 procent licht boven het marktgemiddelde van 1,8 procent* te presteren. Vooral de in het verleden overgenomen Sanders-winkels in Twente presteerden goed, daar pluste de omzet met 5 procent. De totale omzet steeg 0,8 procent naar 840 miljoen euro, de netto-winst bij EMTÉ verdubbelde naar 8 miljoen euro.
Bron: Levensmiddelenkrant