20230817-IMG_4022.jpg Jamila Knoope: “Nieuwe wikkels zijn kleurrijk om de smaken van elkaar te kunnen onderscheiden.” Foto: Evelien de Haas

De kogel is door de kerk. Napoleon maakt de overstap naar een papieren wikkel

BRESKENS – Er worden miljoenen Napoleon kogels gegeten per jaar en dat brengt veel plasticafval met zich mee, want de snoepjes zijn per stuk verpakt in een plastic wikkel. Dat verandert binnenkort. Confiserie Napoleon maakt namelijk de overstap naar een papieren jasje. -Helemaal zonder verpakking kunnen de kogels helaas nog niet.

Lisa van der Linden |

In de auto, de tas of gewoon in de snoepkast, iedereen heeft ze weleens in huis: de Napoleon kogels. Zwart-wit, citroen, fruitmix of een van de nieuwste introducties: de cocktailmix. Het assortiment is de afgelopen jaren steeds verder uitgebreid. Er zijn in totaal 27 smaken, maar die zijn niet allemaal verkrijgbaar in Nederland. Wel zijn er typisch Nederlandse smaken, zoals zwart-wit met salmiak en ook citroen is een klassieker. En al die smaken worden vanaf oktober verpakt in een wikkel die gemaakt is van papier in plaats van plastic. Jamila Knoope, marketing manager bij Confiserie Napoleon, is enthousiast over de duurzame stap die het bedrijf nu maakt. “Het is een grote verandering, want de snoepjes zie je straks niet meer”, vertelt Knoope. “De wikkel is nu gemaakt van plastic, maar wordt vervangen door een papieren alternatief en die is niet transparant. De vraag is dan: hoe zorg je dat consumenten de smaken van elkaar kunnen onderscheiden als ze een Napoleon mix-zak kopen. Gelukkig hebben we daar iets op bedacht. Alle smaken hebben ieder hun eigen kleur en dat is dan ook hoe de nieuwe wikkels eruitzien: kleurrijk.”

Zonder wikkel
De kogels staan erom bekend stevig te zijn met een kern van poeder. Het is ook precies de reden dat een verpakking noodzakelijk is, aldus Knoope. “We hebben testen gedaan om de snoepjes zonder wikkel te verpakken, maar dat is vooralsnog geen optie. Er is een barrière nodig om vocht tegen te houden, anders worden ze nat, plakkerig en zacht. De kogels zijn gemaakt van suiker en dat bindt het vocht, waardoor ze hun stevigheid verliezen. Dat is niet de productkwaliteit die we willen. Bovendien willen we de snoepjes graag per stuk verpakt hebben, waardoor ze ook handig zijn om ze mee te nemen”, legt de marketing manager uit.

Confiserie Napoleon zette in 2020 al de stap naar papieren wikkels met het merk Anta Flu, maar die zijn volledig anders dan de nieuwe variant voor de Napoleon kogels. “Anta Flu is een stuk platter en de uitdaging bij de kogels was de vorm: rond. We waren echt op zoek naar een verpakking die er strak omheen zit en dat is gelukt. In week 35 starten we met de productie om ze vervolgens in oktober te laten instromen bij de retailers. In december willen we klaar zijn met de transitie.”

Milieu
Het voordeel van de papieren wikkel is dat er maar liefst 60.000 kilogram plastic per jaar wordt bespaard, dat zijn 360 miljoen wikkels. Bovendien is het papier herbruikbaar en afkomstig van een herbruikbare bron. Dat maakt deze verpakking een stuk minder schadelijk voor het milieu. “Het is echt het beste ter vervanging van plastic momenteel”, stelt Knoope. Een ander bijkomend voordeel is dat de papieren wikkel vergaat in de natuur, onder invloed van vocht en temperatuur. Afhankelijk van het seizoen duurt dat ongeveer een half jaar. Plastic daarentegen vergaat niet. Knoope: “We wijzen consumenten er zoveel mogelijk op om de wikkel in de prullenbak te gooien, ook straks met de papieren variant. We ergeren ons aan zwerfafval, dus willen we bewerkstelligen dat iedereen zijn wikkels opruimt. Confiserie Napoleon werkt ook mee aan de campagnes van Nederland Schoon, met name op de snoeproutes, zoals van de supermarkt naar school.”

"We wijzen consumenten er zoveel mogelijk op om de wikkels in de prullenbak te gooien, ook straks met de papieren variant"

Reductie
Niet alleen de snoepjes worden onder de loep genomen door de fabrikant van suikerwerk. De zak waarin ze worden verpakt is de afgelopen jaren stapje voor stapje aangepast. “We zijn al heel lang bezig met het reduceren van plastic. Het gewicht van de zak hebben we geleidelijk lichter gemaakt door het plastic te verdunnen. Verder houden we de ontwikkelingen nauw in de gaten, want er gebeurt veel op verpakkingsgebied. Een zak van papier is helaas nog niet mogelijk, want het scheurt vaak en trekt vocht aan. Maar onze zak is wel recyclebaar!”, vertelt Knoope. “En verder minimaliseren we het gebruik van plastic in het productieproces. Zo gebruiken we zo min mogelijk plastic om de pallet heen en maken we dozen dicht met papiertape. Andere duurzaamheidsstappen die zijn gezet zijn het gebruiken van minder energie, waterreductie, effectief produceren, zo min mogelijk warmte verliezen en de vrachtwagens effectief beladen, zodat je minder transport nodig hebt en geen ruimte verliest.”

Innovatie
Supermarkten zijn enthousiast over de stap die Confiserie Napoleon zet. “We krijgen hele positieve reacties, want de retailers zijn zelf ook veel bezig met duurzaamheid. Ze kunnen ook de komende jaren nog veel van ons verwachten, want ons uiteindelijke doel is om helemaal van plastic af te gaan. Het is nu nog niet mogelijk, maar we bekijken alle opties. Verder is Napoleon continu bezig met innovatie; zo is afgelopen voorjaar de smaak watermeloen succesvol geïntroduceerd en is de smaak cola weer terug in het assortiment. Ook voor 2024 staan er weer interessante introducties op de planning”, aldus Knoope.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.