AMSTERDAM – Beyond Meat wint met biefstukpuntjes die ‘verbluffend’ worden genoemd. Natalia Tofan (regional sales manager) en Annemarie Wijffels (sr. brand manager) leggen uit hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen.
WINNAAR BEYOND MEAT BEYOND STEAK
Waarom past dit product zo goed in het Nederlandse supermarktschap?
Wijffels: “Beyond Steak biedt de consument een plantaardig én tegelijkertijd zeer smaakvol alternatief voor gerechten waaraan biefstuk wordt toegevoegd. Het innovatieve product was in 2024 hiermee het eerste plantaardige alternatief binnen het schap met biefstukpuntjes. Deze biefstukpuntjes zijn voorzien van Nutri-Score A, een bron van eiwitten (24 g per 100 g) en laag in verzadigd vet (0,7 g per 100 g). Bijkomend voordeel voor de retailer: Beyond steak en het volledige plantaardige portfolio dragen ook bij aan de versnelling van de eiwittransitiedoelstellingen.”
Hoe sluit jullie introductie aan bij actuele retailtrends?
Tofan: “We spelen in op de variatiebehoefte van de consument die wel wil minderen met de vleesinname, met name rundvlees, maar niet wil inleveren op smaak. Niet alleen Beyond Steak, maar de hele productlijn van Beyond Meat staat bekend om de goede smaak en textuur die nauwelijks te onderscheiden is van echt vlees.”
Op welke manier laten jullie het product opvallen in supermarkten?
Wijffels: “We hebben de consument in 2024 kennis laten maken met Beyond Steak via schapcommunicatie en tastings op de winkelvloer. We zetten in op online bannering en receptinspiratie en je vond ons geregeld terug in de Allerhande. Ook loopt uiteraard nog onze promo-frequency, die zeker voor een kwalitatief product als Beyond Steak de rotatie een zetje geeft. De consument is na het proeven ongelooflijk verrast over de goede smaak en textuur.”
Welke rol spelen retailers en ondernemers daarin? Hoe ondersteunen jullie elkaar?
Tofan: “We hebben deze introductie samen aangepakt. Het vernieuwende en smaakvolle karakter van Beyond Steak sprak retailers en ondernemers aan en dat heeft onze introductie versneld. Het product had bij de lancering een hogere consumentenprijs vanwege de complexiteit in de keten. Eind vorig jaar hebben we de consumentenprijs competitiever gemaakt, waardoor ook rotatie een boost kreeg. Dit kun je alleen aanpakken als er samen geloof is in een introductie.”
Wat is de meest verrassende feedback die jullie van retailers of ondernemers hebben gekregen op dit product?
Tofan: “Ze zijn positief verrast over de textuur en gelijkenis met rundvlees. Ook omdat Beyond Steak qua eiwitgehalte (24 g per 100 g) het hoogst scoort in de categorie vleesvervangers.Vaak leveren producten in op smaak en/of textuur om hoge eiwitwaarden te realiseren. Maar Beyond Steak heeft zowel een heerlijke smaak en malse textuur alsook een indrukwekkend profiel qua voedingswaarde.”
Als je het product in drie woorden zou moeten omschrijven, welke woorden kies je dan?
Wijffels: “Compromisloos, innovatief en verbluffend.”
Waar liepen jullie tijdens de productontwikkeling tegenaan en hoe hebben jullie dit aangepakt?
Wijffels: “Voor Europa pikken we de succesvolle parels uit de Amerikaanse funnel en lokaliseren die naar Europese standaarden en voorkeuren. Daar zit vaak de complexiteit om eenzelfde of beter product qua smaak en kwaliteit te maken met Europese grondstoffen en productie. Al onze producten worden vervaardigd met eiwitten uit erwten of tuinbonen, wat een duurdere grondstof is dan soja. We laveren continu tussen het maken van een fantastisch mooi product en een prijsstelling die competitief is in de markt.”
Als dit product over vijftig jaar nog steeds bestaat, hoe ziet het er dan uit?
Tofan: “Als het aan ons ligt, dan blijft het niet bij 1 sku Beyond Steak, maar breiden we het kwalitatieve premium Steak-segment nog verder uit. We worden hier al helemaal enthousiast van het idee!”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.