animals-4295395_1920.jpg

Cono Kaasmakers vernieuwt Caring-Dairy programma

WESTBEEMSTER – Cono Kaasmakers is hard bezig met het thema duurzaamheid. In 2025 komt de kaasmakerij, samen met Ben & Jerry’s, met een vernieuwd Caring Dairy-programma voor hun melkveehouders. Dit programma loopt al vijftien jaar.

Redactie |

Het vernieuwde programma is ontworpen om het voor melkveehouders nóg aantrekkelijker te maken om bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen voor 2030. De vernieuwingen zijn ontwikkeld met behulp van feedback van veehouders, afnemers, consumenten, Ben & Jerry's en andere stakeholders. Tijdens de halfjaarlijkse vergadering in oktober stemde een meerderheid van de veehouders ermee in. “Het Caring Dairy 2025-programma biedt iedere veehouder de mogelijkheid om verder te verduurzamen, door de lage drempel kunnen veehouders ook eenvoudig instappen”, aldus Gerben van Diepen, voorzitter van de raad van bestuur.

Beloningssysteem
Een belangrijk aspect van het nieuwe Cairing-Dairy programma is een beloningssysteem op basis van de mate van inspanning op het gebied van duurzaamheid. Een belangrijke toevoeging aan het systeem zijn de verschillende niveaus. Boeren kunnen telkens naar hogere beloningen toewerken. Ook krijgen ze door de niveaus inzicht in hoe ze hun prestaties kunnen verbeteren en wanneer ze eventueel door kunnen naar de volgende beloningscategorie. In het vernieuwde programma is het mogelijk om een hogere premie te verdienen. Vanaf 2025 staan de volgende duurzaamheidsthema’s centraal: klimaat, dierwelzijn, biodiversiteit en boer & maatschappij. Binnen deze thema’s kunnen veehouders zich verbeteren op achttien verschillende indicatoren.

Voorloper
Cono noemt zichzelf een voorloper op het gebied van duurzaamheid. “In 2002 waren wij de eersten die boeren extra betaalden om hun koeien de hele zomer buiten te laten grazen. In 2016 verdubbelden wij, opnieuw als eerste, deze premie. Caring Dairy is inmiddels al meer dan vijftien jaar een succesvolle samenwerking tussen Ben & Jerry’s en Cono Kaasmakers. Met het vernieuwde programma spelen wij in op de vraag uit de markt, en dragen vrijwel al onze vierhonderd veehouders op hun eigen manier bij aan zowel de verbetering van duurzaamheid op het eigen boerenerf als aan de duurzaamheidsambities van de coöperatie. Zo blijven wij inspelen op de wensen van de markt, en weet de consument onze duurzame kaas moeiteloos te vinden. Met het vernieuwde Caring Dairy-programma werken we samen aan een toekomstbestendige en duurzame sector en bouwen we voort op ons streven: samen, positief voor toekomstige generaties”, aldus Jerry Griep, algemeen directeur.

Bron: Levensmiddelenkrant