Concurrentie AH XL en Jumbo Foodmarkt in Mall

LEIDSCHENDAM - Voor het eerst in de historie gaan Albert Heijn XL en Jumbo Foodmarkt vanaf 2020 een directe concurrentiestrijd met elkaar aan in Mall of the Netherlands in Leidschendam.

Bart Manders |

Het grootste overdekte winkelcentrum van Nederland is op dit moment volop in aanbouw. Het is de grote vraag of de megafilialen van de Zaandamse en Veghelse formule er naast elkaar kunnen blijven bestaan. De ambities van projectontwikkelaar Unibail-Rodamco-Westfield met Mall of the Netherlands in Leidschendam zijn groot. Uiterlijk in 2020 moet winkelcentrum Leidsenhage onder deze nieuwe naam zijn omgetoverd tot het grootste overdekte winkelcentrum van Nederland. In totaal 280 winkels, waaronder 30 versspecialisten in de 2500 vierkante meter tellende versmarkt Fresh!, een Albert Heijn XL, een Jumbo Foodmarkt, 4000 gratis parkeerplaatsen en een Kinepolis-bioscoop met 10 schermen en 2200 stoelen. Deze statistieken zullen in 2020 schuilgaan achter Mall of the Netherlands, die nu in de steigers staat. Het winkelcentrum wordt 117.000 vierkante meter groot en zal volgens Unibail-Rodamco-Westfield ruimte gaan bieden aan flagshipstores van topmerken, winkels van lokale ondernemers en hippe horecaformules.

Positieve reacties
Volgens Teun Koek, projectdirector Mall of the Netherlands van Unibail-Rodamco-Westfield, verloopt de ombouw van winkelcentrum Leidsenhage naar Mall of the Netherlands naar wens. “We ondervinden wel wat capaciteitsuitdagingen in de bouwmarkt”, zegt hij. “We hebben onlangs officieel versmarkt Fresh! geopend. Zowel de winkeliers als bezoekers hebben hierop enthousiast en positief gereageerd. Aan het einde van de eerste helft van 2019 opent een tweede, volledig nieuw deel van het winkelcentrum. Hier komen de Jumbo Foodmarkt, een drielaagse parkeergarage en onder andere de nieuwe vestigingen van Action, Kruidvat, Etos en Holland & Barrett. Voorafgaand aan de opening van het grootste nieuwe deel in 2020 worden alle bestaande delen van het winkelcentrum gerenoveerd. Hierdoor zal er uiteindelijk geen verschil meer bestaan tussen de bestaande bouw en de nieuwbouw. Dat proces loopt nu ook.” De totale investeringen in Mall of the Netherlands zullen ruim 500 miljoen euro bedragen. “Ten opzichte van het oorspronkelijke winkelcentrum wordt Mall of the Netherlands met 40.000 vierkante meter uitgebreid”, benadrukt Koek. “Naast het brede winkelaanbod van lokale, nationale en internationale winkels wordt dus ook een megabioscoop gerealiseerd. Verder volgen een uitgebreid horecaprogramma en leisure-activiteiten met onder meer de eerste vestiging van sportsbar en entertainmentcentre O’Learys. Zo wordt Mall of the Netherlands voor de 12 tot 14 miljoen bezoekers die we jaarlijks verwachten een dagje uit. Het wordt veel meer dan een winkelcentrum.”

 

Trekkers
Voor het eerst in de geschiedenis gaan Albert Heijn XL en Jumbo Foodmarkt dus direct met elkaar concurreren in Mall of the Netherlands. Vooralsnog is de Veghelse formule gevestigd in een tijdelijke winkelunit van 2600 vierkante meter op een parkeerterrein. De vlakbij gelegen oude Jumbo-vestiging is gesloopt. De versspecialisten in Fresh! lopen uiteen van De Nootzaak van Genieten, Leonidas Chocolate Café en Kaafi tot Bakker van Maanen, Vishandel Henk Kraan en Slagerij Christiaanse. “Net als de Albert Heijn XL richten zij zich met hun versproducten op de dagelijks shoppende consumenten. Zij kunnen er ook ter plaatse een hapje eten of wat drinken.” Koek is ervan overtuigd dat de versspecialisten, Albert Heijn XL en Jumbo Foodmarkt prima naast elkaar kunnen bestaan. “Winkelcentrum Leidsenhage heeft altijd al een sterk en geclusterd versaanbod gehad met een Albert Heijn, een Jumbo, een slagerij, een agf-specialist, een kaaswinkel, een poelier en een viswinkel. Wij hebben besloten het dagelijkse aanbod niet te vergroten, maar wel te verbeteren. Versmarkt Fresh! speelt in op de groeiende aandacht voor gezonde, lokale producten en voor het koken en het presenteren van mooie gerechten thuis. De kleinschalige, ambachtelijke winkeliers in Fresh! appelleren daaraan. Met een eigen sfeer en specifieke interieurs van winkels en kiosken willen we de manier waarop eten en drinken wordt aangeboden aantrekkelijker maken en een alternatief bieden voor de markt en de supermarkt.”

Omnichannelretailers
In een tijd waarin veel fysieke winkels het moeilijk hebben en online shoppen populair is, ziet Koek veel toekomstpotentieel voor Mall of the Netherlands. “Naar mijn mening is er geen sprake van een strikte scheiding tussen offline en online shoppen. Er zijn nauwelijks meer pure online winkels of pure offline winkels. De winnaars zijn omnichannelretailers. Voor hun fysieke winkels hebben retailers behoefte aan locaties waar ze hun merken tot leven kunnen brengen. Dit kunnen zij onvoldoende via internet. Retailers zijn steeds kritischer in het aantal te openen vestigingen. Zij willen zich alleen vestigen op de beste locaties met een goede bereikbaarheid, een grote bevolkingsdichtheid, veel beleving en mogelijkheden voor vrijetijdsbesteding. Mall of the Netherlands zal zo’n kwalitatief hoogstaande locatie zijn, die voldoet aan de eisen en de wensen van de hedendaagse winkelier en bezoeker. In Nederland zijn tot op heden nauwelijks winkelcentra die de kwaliteit van de betere winkelcentra in het buitenland evenaren. Mall of the Netherlands zal hierop een uitzondering vormen.”

Bron: Levensmiddelenkrant

themalll.jpg