OLDENBURG (DUI) - Famila komt naar Nederland, is de stellige overtuiging van expansiemanager Wim Eilering. Wat kunnen we verwachten van deze Duitse hypermarktketen? Levensmiddelenkrant reisde af naar Oldenburg om daar achter te komen.
De famila XXL aan de Posthalter-weg 10 in Oldenburg ligt op een klein uur rijden van de grens bij Winschoten. Dat is voor Nederlanders niet de dichtstbijzijnde vestiging van famila, want die ligt in Leer. Daar, op een kwartier rijden van de grens, bestaat ongeveer 20 procent van de bezoekers uit Nederlanders, zo schat Eilering. Dit wordt bevestigd door het aantal Nederlandse kentekenplaten op de parkeerplaats in Leer. Deze famila komt qua oppervlakte weliswaar overeen met de omvang van de gewenste vestigingen in Nederland, maar de vorig jaar gerestylede famila XXL in Oldenburg komt qua winkelbeleving en uitstraling dichter in de buurt van het concept dat het bedrijf voor de Nederlandse markt voor ogen heeft.
Assortiment
Op 11.000 m2 verkoopt famila XXL ruim 80.000 artikelen. Om een indruk te geven: er is 14 meter vleeswaren, 12 meter vlees, 14 meter kaas, 30 meter groente en fruit en 12 meter brood. “De toegevoegde waarde is dat wij producten verkopen die je elders niet ziet”, zegt Eilering. “Wij focussen niet in eerste instantie op prijs, maar op kwaliteit en assortiment. Consumenten stappen eens in de zoveel tijd in de auto voor onze extra’s. Natuurlijk ook wel voor de grote boodschappen, maar we zijn geen concurrent van de buurtwinkel.” Nederlandse filialen - famila werkt niet met franchisers - zullen zowel Duitse als Nederlandse producten in het assortiment hebben. “We weten wat de Nederlanders in Leer kopen”, vertelt Eilering.
Nederlands concept
Een ruime en schone winkel, optimale bereikbaarheid en parkeergelegenheid (2500 gratis plaatsen in Oldenburg), persoonlijke aandacht en een zeer breed assortiment zijn kenmerken waarmee famila zich graag profileert. Voor de Nederlandse markt is een famila XXL te groot, erkent Eilering. Hij denkt eerder aan vestigingen van tussen de 4500 en 6500 m2. Niet alle productcategorieën in de famila XXL komen voor in de plannen voor het Nederlandse concept. “Mode, computers, reis- en sportartikelen en auto- en fietsbenodigdheden zul je er niet zien. Net zomin als een bouwmarkt of de uitgebreide drogisterij c.q. parfumerie-afdeling. Artikelen voor het huishouden daarentegen wel. Maar we zijn nog bezig met de precieze invulling van het assortiment en het winkelconcept.”
Bron: