VEGHEL – Fabrikanten en supermarkten hebben de handen ineengeslagen om gezamenlijk en op grote schaal de houdbaarheidsvermelding op voedingsmiddelen verduidelijken. Zij willen explicieter communiceren over hoe de consument om moet gaan met de houdbaarheidsdatum en zo verdere stappen zetten in het verminderen van voedselverspilling bij consumenten. De bedrijven hebben zich aangesloten bij de Coalitie Houdbaarheid.
Onder andere Unilever, FrieslandCampina, Albert Heijn, De Smaakspecialist, Lidl, Jumbo, Dirk, Dekamarkt, Ebro, Velder, en Enrico Foods zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband dat een initiatief is van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling, FNLI en Too Good To Go. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en het Voedingscentrum steunen dit initiatief. De Coalitie Houdbaarheid is gelanceerd op het congres Towards Halving Food Waste in Europe.
Onduidelijkheid
Ieder jaar wordt 2 miljard kilo goed voedsel verspild in Nederland, waarvan 24% tot 38% door de consument. Bij de mensen thuis wordt 10% van de voedselverspilling veroorzaakt door onduidelijkheid over de verschillende houdbaarheidsdatums, wat neerkomt op 60 miljoen kilo goed voedsel, 115 miljoen maaltijden, ofwel 175 miljoen kg CO₂-uitstoot per jaar. Daar valt een enorme winst te behalen.
'Er is meer nodig'
Toine Timmermans, directeur Samen Tegen Voedselverspilling: “Na jaren van reductie van voedselverspilling door consumenten, lijkt deze dalende trend te stagneren. Er is meer nodig, willen we zorgen dat voedselverspilling voor 2030 halveert volgens SDG12.3. Deze coalitie is daarbij een belangrijke en logische stap in de goede richting. We hopen dan ook dat nog meer bedrijven zich hierbij aansluiten waardoor consumenten thuis niet onnodig waardevol voedsel hoeven te verspillen.”
Anita Scholte op Reimer van Albert Heijn zegt: “Wij doen bij Albert Heijn veel om voedselverspilling te voorkomen. Met verschillende initiatieven reduceerden we 3,6 miljoen kilogram voedselverspilling in 2023. Door ons nu aan te sluiten bij de coalitie Houdbaarheid bieden we een extra mogelijkheid om nog meer voedselverspilling te voorkomen.”
Lees verder onder de foto ↓
Campagne
Het Voedingscentrum is in 2020 een campagne Samen Tegen Voedselverspilling gestart om het verschil tussen de houdbaarheidsdatums te verduidelijken en hoe hierbij te handelen. Onderzoek heeft uitgewezen dat meer duidelijkheid op de verpakking de consument meer vertrouwen geeft. De coalitiepartners gaan deze campagne versterken door ook via eigen media de consument te informeren en gaan het handje icoon (op TGT-producten) en kijk-ruik-proef icoon (op THT-producten) nu invoeren op minimaal 50% van hun verpakkingen. Dit hoeft namelijk niet op alle verpakkingen. Producenten gaan daarom de datum van deze producten, zoals zout, honing, azijn, verwijderen. Ook gaan ze deze lijst in samenwerking met Samen tegen Voedselverspilling verder uitbreiden.
Nederland koploper
Timmermans: “Tijdens de conferentie Towards Halving Food Waste in Europe zagen we dat het netwerkmodel dat wij ontwikkeld hebben in Nederland om voedselverspilling aan te pakken, gezien wordt als inspirerend voorbeeld. Nederland wil de koploperspositie ook nemen om te laten zien dat je voedselverspilling kan verminderen door als voedselindustrie je verantwoordelijkheid te nemen.”
Bron: Levensmiddelenkrant