UTRECHT – In het eerste jaar van de nieuwe coöperatie Plus en Coop is er een sterk jaar gedraaid. De consumentenomzet kwam uit op 4,7 miljard euro en het marktaandeel zit op ruim 10 procent. In 2022 werden 80 Coop-winkels omgebouwd naar de Plus formule, werd er een pilot gestart voor winkels met een lagere omzet onder de naam Plus Vandaag en werden beide service-kantoren geïntegreerd. Vorig jaar werd Plus door onderzoeksbureau GfK ook uitgeroepen tot beste landelijke supermarkt.
Het online-kanaal deed het in 2022 met een omzet van 218 miljoen euro minder dan in het tweede coronajaar 2021. Toen was de e-commerce omzet 244 miljoen euro. Met de implementatie van Routigo kunnen klanten hun bestelling tot op de minuut volgens. Die bestelling vanuit de lokale supermarkt wordt steeds vaker bezorgt met elektrisch vervoer. Er loopt ook een proef bij vijf vestigingen met Thuisbezorgd.nl voor een nog snellere levering van een beperkt assortiment producten.
Duurzaam
In 2022 zijn delen van de supply-chain van beide ketens samengevoegd. Het nieuwe, volledig gemechaniseerde distributiecentrum in Oss wordt binnenkort in gebruik genomen. Ook wordt er gebouwd aan een nieuw DC voor versproducten in Deventer. Het pand zal aan de meest recente duurzaamheidseisen voldoen. Het 77.000 vierkante meter grote DC wordt voorzien van een eigen zonnestroominstallatie met duizenden zonnepanelen op het dak.
Ambities
In 2023 zullen nog meer ondernemers hun winkel ombouwen naar de Briljant 2.0 formule. Volgens Plus presteren deze winkels na de ombouw beter en is de klantwaardering hoog. Er zullen meer bestaande winkels worden voorzien van gemaksmodules om de formule te versterken. Voor dit jaar werkt Plus aan een nieuwe e-commerce applicatie waarmee in het tweede kwartaal een snellere, stabielere en modernere website en app worden uitgerold.
De volledige jaarcijfers van Plus worden eind maart na de Algemene Ledenvergadering bekend gemaakt.
Bron: Levensmiddelenkrant