biologisch.jpg

Bionext: Vergroten aanbod effectiever dan vergroten kennis

EDE – Het vergroten van het aanbod aan biologische producten zorgt voor meer verkoop dan het vergroten van de kennis bij consumenten over biologische producten. Dat blijkt volgens Bionext uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Toch is meer kennis over de voordelen van biologische producten niet onbelangrijk.

Redactie |

Als het aanbod in de Nederlandse supermarkten groter zou zijn, zegt een op de drie ondervraagden vaker biologisch te kopen. Bijna de helft van de consumenten zou graag willen dat de supermarkten biologische varianten van hun huismerkproducten zouden gaan verkopen. Een kwart zou biologisch kopen als A-merken een biologisch alternatief zou bieden. Meer biologisch aanbod is de meest effectieve manier om deze productgroep te laten groeien.

Als consumenten weten wat biologisch is, stijgt de behoefte van 42% naar 57%. Juist het ontbreken van kennis over biologisch en de voordelen daarvan is de grootste reden om het niet te kopen. Om mensen vaker en meer te laten kiezen zou er meer communicatie moeten zijn. Supermarkten zijn een spil als het gaat om biologisch. Drie kwart van de biologische producten wordt via dit kanaal verkocht. Daar vindt op dit moment een omslag plaats en worden meer producten standaard biologisch.

Bron: Levensmiddelenkrant