DEN HAAG – Biologische producten worden in de supermarkt steeds goedkoper. Het prijsverschil met de niet-biologische tegenhangers is gedaald van 63% naar 48%. In een aantal supermarkten zijn er biologische producten die even duur zijn als hun niet-biologische variant. Dat meldt de Consumentenbond naar aanleiding van een prijsonderzoek.
Er zit een groot verschil tussen de diverse supermarkten. De Consumentenbond vergeleek de prijzen bij tien supermarkten waaronder de biologische supermarkten Ekoplaza en Odin. Aldi werd niet meegenomen in het onderzoek vanwege het geringe bio-assortiment. Er werden 135 biologische huismerkproducten vergeleken met niet-biologische huismerkproducten. De helft bestond uit verse levensmiddelen als groente en fruit, de andere helft uit producten als koffie, thee, rijst en olijfolie.
Goedkoopst
Bij discounters Dirk en Lidl zijn consumenten het goedkoopst uit. Hier liggen de prijzen voor biologische producten 18% lager dan de gemiddelde prijs. Hoogvliet, Albert Heijn, Jumbo en Plus zitten rond de 10% goedkoper. Online supermarkt Picnic zit op 3% goedkoper. Bij Spar betaal je 3% meer dan de gemiddelde prijs. Biologische supermarkten Ekoplaza en Odin zijn het duurst met respectievelijk 21% en 32% hogere prijzen dan gemiddeld.
De Consumentenbond ziet dat het prijsverschil sterk wisselt per product. Bij zuivelproducten is het verschil klein, gemiddeld € 0,20 per liter melk. Bij Jumbo kost 300 gram biologische rundergehakt net zo veel als de reguliere variant. Bij Dirk zit er geen verschil in prijs tussen de biologische en niet-biologische volkorenspaghetti. Vergeleken met niet-biologische A-merken zijn de biologische producten vaak zelfs goedkoper.
Keuze
De meeste keuze in biologische producten hebben consumenten bij Ekoplaza en Odin. Ekoplaza zegt 9000 biologische producten te verkopen en Odin volgt met 6000. Albert Heijn heeft een groeiend aanbod in biologische producten en daar staat de teller op 1900. Bij concurrent Jumbo is dat 1250. De Consumentenbond is sceptisch over de gecommuniceerde aantallen biologische producten. De bond constateerde dat het afhankelijk is van het moment en van het filiaal. In de online winkels van AH en Jumbo telde de bond respectievelijk maar 800 en 1050 biologische producten.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Het biologische aanbod in supermarkten stijgt wel, maar is toch nog vaak beperkt en duur. Dat maakt het voor consumenten lastig om voor biologisch te kiezen, ook als ze dat wel zouden willen. We roepen supermarkten op om hun biologisch aanbod te vergroten en aantrekkelijker te maken.”
Bron: Levensmiddelenkrant