_JAD7886-bewerkt.jpg Het team van Katja heeft échte trouwe rakkers uitgenodigd voor de uitreiking van de Gouden Partner-award. Foto: JAN ADELAAR

Beste Introductie: WINNAAR: KATJA TROUWE RAKKERS

’S-HEERENBERG – Een heerlijke snoepdropmix met toegankelijke smaken én in de vorm van hondjes. Dat zijn de Trouwe Rakkers van het continu vernieuwende Katja, dat niet meer weg te denken is uit het schap. Ook de Trouwe Rakkers zijn met open armen ontvangen door retailers, en zelfs beloond met een Beste Introductie-award. Floortje Sjoer, brand manager bij Katja, vertelt wat de hoogtepunten waren in het introductiejaar.

Welke ingrediënten zijn nodig om een succesvolle introductie op de markt te zetten?
“Uiteraard begint het met de basisvereisten als kwalitatieve en natuurlijke ingrediënten, een goede smaak en een vegan receptuur. Daarnaast proberen wij het conceptmatig steeds nét even anders te doen, met thema’s die bij onze vrouwelijke, bewuste consument passen. Die kopen niet alleen wat lekkers, maar ook een gevoel, emotie of overtuiging die bij ze past. Dat is waar onze producten op inspelen. En met succes; onze producten scoren vanaf de introductie direct boven de benchmark.”

Welke hoogtepunten hebben jullie het afgelopen jaar meegemaakt met dit product?
“Met de Trouwe Rakkers wisten we direct dat we iets moois in handen hadden. Het thema spreekt ontzettend veel mensen aan. Zowel vanuit de handel als van de consument hebben we heel veel leuke reacties ontvangen. Met acht verschillende hondjes in de mix is er altijd wel één die op jouw hond lijkt. En dat zien we ook online terug; mensen taggen ons in foto’s waarop ze de dropjes bij hun hond houden en de vergelijking trekken. Daarnaast deden we een online activatie in de vorm van een persoonlijkheidsquiz, waarin je met vijf vragen test op welk hondenras je het meest lijkt. Die is heel vaak ingevuld! Maar het echte hoogtepunt is dat Trouwe Rakkers zó goed roteert, dat het direct na introductie al onze #4 werd.”

Hoe kunnen retailers de categorie van het winnende product vergroten?
“Trouwe Rakkers is een snoep-dropmix, met hele toegankelijke smaken. Deze staat zodoende tussen ons snoepassortiment en trekt hier zowel drop-als snoepliefhebbers. We weten uit de cijfers dat we een aanvullende kopersgroep naar de categorie trekken, dat maakt het Katja-merk heel relevant in het zoetwarenschap. Ook blijft second placement natuurlijk belangrijk, omdat niet elke shopper altijd langs het snoepschap loopt. Tot slot zijn inzichten vanuit neuromarketing heel waardevol om het schap te optimaliseren.”

"Katja doet het conceptmatig nét even anders"

Wat mogen we dit jaar weer van jullie aan mooie introducties verwachten?
“We hebben een aantal leuke concepten op de plank liggen. In overleg met de retailer maken we hier een keuze uit. In de huidige markt is prijs een belangrijke pijler geworden, dat zien we terug in het succes van onze kleinverpakkingen. We kijken daarom ook naar uitbreiding in deze lijn.”

Wat is jullie strategie om met jullie winnaar in de schappen te blijven staan?
“We blijven investeren in het merk, onze zichtbaarheid en in impactvolle campagnes. Momenteel zitten we midden in een soft-relaunch van onze verpakkingen, waarin we meer emotie toevoegen aan het design. Daarnaast zetten we opnieuw stappen in onze duurzaamheidsmissie. Voor wat betreft de Trouwe Rakkers focussen we dit jaar vooral op distributie-uitbreiding. Ook spelen de Trouwe Rakkers een rol in onze huidige dierenliefdecampagne, met een hele sympathieke spot. Je hond is immers je beste maatje!”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.