DOKKUM – Wilhelmina wordt over het algemeen geassocieerd met pepermunt. Op het gebied van pepermunt heeft het merk dan ook veel gevarieerd. Nu introduceert Wilhelmina Drop & Mint en Fruit & Mint ballen. Deze zijn krokant van buiten en zacht van binnen en qua smaken een mix van drop, munt en fruitsmaken. De Drop & Mint en Fruit & Mint ballen zijn bekroond met de Beste Introductie-award 2024.
WINNAAR FORTUIN WILHELMINA DROP & MINT EN FRUIT & MINT BALLEN
“Zacht en chewy zijn al jarenlang belangrijke kenmerken binnen de zoetwarencategorie. De textuur van de Wilhelmina Drop & Mint en Fruit & Mint ballen – krokant van buiten en zacht van binnen – past hier perfect bij. De ballen zijn daarmee een mooie aanvulling op het assortiment van supermarkten, vooral omdat we hebben gekozen voor echt bekende Hollandse smaken en smaakcombinaties.”
Hoe sluit de introductie aan bij actuele retailtrends?
“In de basis zijn de smaken – een mix van drop, munt en fruitsmaken – afgestemd op de voorkeuren van de Nederlandse consument. Natuurlijk zijn de producten verpakt in de herkenbare, 100% recyclebare papieren zak, wat aansluit bij de duurzame behoeften van consumenten. Met de mix van smaken in de verpakkingen spelen we in op de vraag naar variatie. Bovendien zijn de producten gemaakt met natuurlijke kleur-, geur- en smaakstoffen, wat een extra pluspunt is voor de gezondheidsbewuste consument.”
Op welke manier laten jullie deze producten opvallen in supermarkten?
“Promoties met Wilhelmina zijn altijd heel succesvol. We ondersteunen de Wilhelmina-ballen daarom fors op de winkelvloer door middel van price-offpromoties en samplingactiviteiten. In combinatie met een speciaal voor de ballen ontwikkelde online en offline campagne hebben we hiermee een breed publiek bereikt.”
Welke rol spelen retailers en ondernemers daarin?
“De samenwerking met retailers is essentieel voor het succes van de nieuwe producten: Wilhelmina Drop & Mint en Fruit & Mint ballen. Retailers waarderen deze innovatie en hebben daarvoor schapruimte beschikbaar gesteld. Samen met hen hebben we een instore introductiecampagne neergezet om deze producten onder de aandacht van de consument te brengen.”
Wat is de meest verrassende feedback die jullie van retailers of ondernemers hebben gekregen op deze producten?
“Wilhelmina wordt natuurlijk altijd geassocieerd met pepermunt. Op het thema pepermunt hebben wij altijd veel gevarieerd. Het meest verrassend vonden wij daarom dat veel retailers deze producten niet alleen heel vernieuwend voor Wilhelmina vonden, maar ook heel passend. Wat hier zeker bij heeft geholpen, is dat iedereen de ballen heel erg lekker vond!”
Als je de producten in drie woorden zou moeten omschrijven, welke woorden kies je dan?
“Lekker, vernieuwend en verrassend.”
Waar liepen jullie tijdens de productontwikkeling tegenaan en hoe hebben jullie dit aangepakt?
“Het ontwikkelingstraject van de nieuwe chewy ballen was niet zonder uitdagingen vanwege de kenmerkende chewy eigenschappen die de ballen hebben. In het perfectioneren van dit proces is veel ontwikkelingstijd gaan zitten. Ook in de interne supplychain zijn extra stappen gezet om dit proces goed te laten verlopen. Het was zeker een enerverend en inspirerend traject en als bijvangst hebben we een aantal nieuwe conceptrichtingen gedefinieerd die als basis kunnen dienen voor toekomstige productlanceringen.”
Hoe ziet het product er over vijftig jaar uit?
“De producten zullen nog altijd herkenbaar zijn in de typische Wilhelmina-uitstraling en worden gewaardeerd vanwege de lekkere smaak en constante kwaliteit. Uiteraard zullen product- en verpakkingsvariaties onderdeel uitmaken van de range.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.