section1_page42_article33_1.jpg Van Gils en Van der Torren vallen met hun ‘echte dooreter’ weer eens in de prijzen.

Beste Introductie: WINNAAR: HARIBO HAPPY CLOUDS

BREDA – Makers van snoep zijn meesters in verleiding. Iedere dag zijn zij bezig manieren te verzinnen om de consument te verrassen en aan te sporen dat heerlijks mee naar huis te nemen. Met Happy Clouds is het Haribo gelukt een nieuwe lieveling te creëren, frisfruitig van smaak en zacht als de wolken. Brand manager Flynn van der Torren en sales manager Nederland Roderick van Gils tellen inmiddels de hoogtepunten die deze introductie heeft opgeleverd. Een daarvan is de prijs voor Beste Introductie 2022. Gefeliciteerd!

Redactie |

Welke ingrediënten zijn nodig om een succesvolle introductie op de markt te zetten?
Van der Torren: “Het vertrekpunt bij alle introducties vanuit Haribo is de consument. Wij willen voor iedereen een passend aanbod hebben en zijn daarbij continu op zoek naar vernieuwing in smaak en textuur, om nieuwe kopers aan te spreken en bestaande kopers een keer extra te verleiden. Bij Happy Clouds hebben we de juiste combinatie gevonden van een zachte bite met een yoghurtgebaseerde fris-fruitige smaak. De wolkvormige snoepjes versterken de belofte van een zachte bite.”

Wat zijn de hoogtepunten van het afgelopen jaar met dit product?
Van der Torren: “Een absoluut hoogtepunt is de waardering van de consument voor het product. We hebben een grootschalige smaaktest gedaan onder meer dan 1000 consumenten, die het product met een mooie 8,6 waardeerden.”
Van Gils: “Daarnaast was ook de reactie van onze handelspartners positief. Er was direct geloof in de kwaliteit van het product dat een ‘echte dooreter’ werd genoemd. Het sterke supportprogramma, inclusief tv, billboarding en sampling, resulteerde dan ook in de omarming van Happy Clouds.”

Welke stappen kan de retailer zetten om de snoepcategorie te vergroten?
Van Gils: “Naast natuurlijk een prominente positie van Happy Clouds binnen het Haribo-blok op het schap, liggen er vooral kansen in het maximaal uitnutten van de impulswaarde van snoep. We weten tenslotte dat ongeplande confrontatie leidt tot extra verkopen. De consument staat daarbij binnen het segment snoep altijd open iets nieuws te proberen, zeker een product als Happy Clouds dat men kent van tv.”

"Haribo in de wolken met uitverkiezing Happy Clouds"
section1_page42_article33_2.jpg

Wat mogen we dit jaar weer van jullie aan mooie introducties verwachten?
Van der Torren: “De volgende grote introductie van Haribo stroomt op dit moment al in: een nieuw assortiment aan zuur snoep onder het label Haribo F!ZZ, gericht op tieners en jong volwassenen. Deze lancering is echt een speerpunt voor ons in het komend jaar. Ook dit F!ZZ-assortiment zullen we stevig ondersteunen met op de doelgroep gerichte communicatie via YouTube, streetsampling en natuurlijk op de winkelvloer via activiteiten die probeeraankopen stimuleren.”
Van Gils: “Ook bij de handel zien wij veel enthousiasme voor deze lancering. Er is geloof dat we vanuit de kracht van het Haribo-merk in combinatie met de kwaliteit van het product en de support die we geven, een potentiële prijswinnaar in handen hebben voor de Beste Introductie van 2023.”

Wat is jullie strategie om met Happy Clouds in de schappen te blijven staan?
Van Gils: “Happy Clouds is na de sterke introductie een belangrijk onderdeel geworden van de Haribo-familie en zal op dezelfde wijze worden ondersteund. Verder blijven we samen met onze klanten werken aan de verdere groei van de categorie. Snoep is het sterkst groeiende segment in zoetwaren, waarbij wij als Haribo genoeg kansen zien samen verder te groeien.”

"Haribo Happy Clouds is een artikel waar je zowel qua smaak als rotatie blij van wordt."

Bron: Levensmiddelenkrant

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: