Baarsma Wines lanceert alcoholvrije frizzante

ZOETERMEER - Met Canei Frizzante Originale 0.0% introduceert Baarsma Wines naar eigen zeggen een wereldprimeur voor het Nederlandse supermarktschap. Het gaat om de allereerste frizzante die geen alcohol bevat.

Bart Manders |

‘Canei, full of surprises’. Dit is de slogan die voorbij zal komen in de televisiecommercials waarmee Baarsma Wines de komende zomerperiode Canei Frizzante Originale nadrukkelijk onder de aandacht brengt bij Nederlandse consumenten. Het gaat om een verfrissende, doordrinkbare frizzante met een laag alcoholpercentage van 7%, die Baarsma afgelopen winter in vier smaakvarianten heeft geïntroduceerd in de Nederlandse retail- en horecamarkt. Naast Bianco Fresco zijn dat de drie fruitige smaken Frutti di Bosco, Pesca Gustosa en Pompelmo Rosa. “Onder meer met commercials op televisie zetten we volop in op de herpositionering van Canei in het Nederlandse supermarktschap”, benadrukt Hendra Satriasaputra, marketingmanager van Baarsma Wines. “In deze commercials wordt nadrukkelijk ingespeeld op de Italiaanse levensstijl en gerefereerd aan de plek van herkomst van deze Frizzante: de NoordItaliaanse stad Canelli. Hiermee hopen we een volledige nieuwe doelgroep van jonge Frizzante-drinkers aan te boren. Canei Frizzante Originale is bijvoorbeeld ook al volop gepromoot tijdens de Libelle Zomerweek in Almere.”

Volgens Satriasaputra richt Baarsma Wines zich met Canei Frizzante Originale, en dus ook met de nieuwste 0.0%-variant, vooral op vrouwen tussen de 25 en de 45 jaar. “Uit consumentenonderzoek dat we hebben laten uitvoeren, blijkt dat de jonge doelgroep Canei ‘verrassend lekker’ vindt. Het gaat bijvoorbeeld om jonge vrouwen die met vriendinnen willen genieten van dit verfrissende drankje, onder meer thuis of op festivals.”

Vergelijkbare smaak
Na de in samenwerking met Italiaanse Canei Frizzante-makers ontwikkelde vier licht-alcoholische varianten van Canei Frizzante Originale, wordt nu een 0.0-versie van de Bianco Fresco-smaak op de markt gebracht. “De alcoholvrije variant is conform onze merkstrategie ontwikkeld”, zegt Mariska Oldengarm, senior brand manager Canei a.i. “Op basis van hun ervaringen met de productie van deze varianten zijn onze wijnmakers erin geslaagd om een alcoholvrije versie te ontwikkelen met een vergelijkbare smaak, doordrinkbaarheid, frisheid en met een verfijnde mousse. Hieraan liggen een bereidingsproces op basis van druivenmost en de originele receptuur van Canei ten grondslag. Na Canei Frizzante Originale Bianco Fresco 0.0% zijn zij inmiddels bezig met de ontwikkeling van een aantal nieuwe Canei-smaakvarianten zonder alcohol.”

Innovaties
Internationaal zijn er vooral in het droge-wittewijnsegment de laatste jaren al een aantal alcoholvrije wijnen geïntroduceerd, zo benadrukt Oldengarm. “Met Frizzante Originale 0.0% presenteert Baarsma Wines echter de allereerste verfrissende frizzante ter wereld die geen alcohol bevat. Hiermee bieden we een welkome verrijking van het wijnschap in de supermarkt, dat in onze ogen aan vernieuwing en innovatie toe is. Door een gebrek aan relevante innovaties in wijn en het ontbreken van in het oog springende merken in het overvolle schap staat de wijncategorie onder druk. Met innovaties in licht-alcoholische of volledig alcoholvrije wijnen kan een noodzakelijke boost worden gegeven aan deze categorie.” De Nederlands consumentenvraag naar alcoholvrije bieren en ‘fresh flavoured’ dranken zit volgens Oldengarm sterk in de lift. “In drie jaar tijd is het percentage radlervarianten zonder alcohol bijvoorbeeld gegroeid van 31% naar 46%. Ook bij ciders is dit aandeel recent aanzienlijk gestegen.  Baarsma Wines verwacht daarom de komende tijd ook een sterk toenemende vraag naar Canei 0.0%.”

Frizzanteschap
”Onze vier Canei Frizzante Originale-varianten kunnen onderscheidend worden gepositioneerd in een apart frizzante-schap in de supermarkt. Daar horen de flessen te staan naast licht-mousserende dranken, zoals cava en prosecco en het wijnschap. Consumenten die een voorkeur hebben voor licht-alcoholische dranken zijn in het frizzante-schap namelijk op zoek naar nieuwe smaakvarianten en merken.”

Bron: Levensmiddelenkrant

mensen-a900x525.jpg