BREDA – Lekker voor tussendoor en handig om mee te nemen, maar ook een bewuste keuze: de B’tween Zero is een bewezen succes. Daarom hebben retailers het product uitgeroepen tot Innova Klassiek 2019-2023. Elleke Koren, brand management lead Healthy Snacks & Natural Spreads bij Hero, reageert op de winst.
Winnaar: B’tween Zero • Fabrikant: Hero
Waarom is het winnende product zo succesvol?
“B’tween Zero sluit aan bij de behoefte van de consument en de trend van minder suikerconsumptie. Consumenten gaan steeds kritischer kijken naar hun suiker- en calorie-inname, maar willen af en toe nog wel iets lekkers eten. Met B’tween Zero heb je wél de lekkere smaak om je lekkere trek te stillen, maar niet de suikers en calorieën die daar vaak mee gepaard gaan. We zijn het enige A-merkproduct in de tussendoorcategorie dat een product in de markt heeft gezet zonder toegevoegde suikers én met maar 68 kcal per reep. Dit maakt ons uniek, waardoor we een andere kopersgroep naar het schap trekken. B’tween staat bekend om de lekkere smaak, zo ook in onze Zerorepen. We kiezen voor smaken waarvan we weten dat consumenten ze lekker vinden – zoals witte en melkchocolade – en combineren dit met diverse graansoorten zoals haver, tarwe en gerst.”
Waar zijn jullie tegenaan gelopen bij de productontwikkeling?
“Een uitdaging was de ontwikkeling van de receptuur. B’tween Zero bevat zoetstof; dit geeft eenzelfde zoete smaak als suiker, maar niet de kcal die ermee gepaard gaan. De keuze voor de juiste zoetstof was een uitdaging, want zoetstof mag niet chemisch smaken en de nasmaak mag niet overheersend zijn. Wat consumenten wél moeten proeven is een gevulde granenreep met heerlijke chocolade. Uiteindelijk zijn we bij de winnende receptuur uitgekomen.”
Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen vier jaar?
“De groei van B’tween als merk blijft waanzinnig jaar op jaar en daar zijn we enorm trots op. Weinig merken binnen de tussendoorcategorie kunnen zeggen dat ze al 14 jaar lang, elk jaar, meer dan 20% in omzet groeien. De introductie van B’tween Zero heeft hier alleen maar aan bijgedragen. Gedurende de afgelopen vier jaar hebben we B’tween Zero ondersteund door middel van onder andere tv-campagnes, online campagnes, sampling, promoties en verschillende andere soorten communicatie. Dit heeft bijgedragen aan het succes van B’tween Zero. Tot slot is het winnen van de Innova Klassiek-award de kroon op het werk, en dus ook een absoluut hoogtepunt.”
Met welke innovatie hopen jullie over vier jaar deze award te winnen?
“Wij hopen deze award te winnen met Hero Jam Zero. In augustus hebben wij als eerste A-merk een zero-jam op de markt gebracht. Dat verdient zeker een onderscheiding. Hero Jam Zero heeft een unieke propositie binnen het zoetbroodbelegschap. Hero Jam Zero heeft slechts 8 kcal per portie en wij kunnen geen broodbeleg vinden dat zo weinig calorieën heeft. Het is ons doel om het portfolio voortdurend gezonder te maken. Of je nu houdt van een volle en rijke jam, liever wat minder zoete jam eet of geen toegevoegde suikers wilt consumeren: er is voor ieder wat smeers!”
Het product is door retailers en ondernemers tot winnaar bekroond. Wat willen jullie tegen hen zeggen?
“Bedankt voor het vertrouwen in B’tween Zero! Een innovatie moet zich gedurende een bepaalde periode bewijzen, en dat heeft B’tween Zero zeker gedaan, mede dankzij alle retailers die ons de ruimte hebben gegeven ons te bewijzen. De ruime opname bij alle retailers en de continu stijgende rotatie hebben er mede voor gezorgd dat B’tween Zero het succes geworden is wat het vandaag de dag is.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.