VENLO – Denk je aan Hela Thissen, dan denk je aan... Kruiden Ketchup mét Pinda. Dit product met een twist is verkozen tot Innova Klassiek 2019-2023. Eefje Teeuwen, communicatiemanager bij het sauzenbedrijf, is trots op de overwinning en is ervan overtuigd dat wanneer je de saus proeft, je verkocht bent. “In deze categorie is het bijzonder als een product vier jaar later nog steeds goed presteert.”
Winnaar: Kruiden Ketchup Pinda • Fabrikant: Hela Thissen
Een klassieker introduceren is niet niks, waarom is het winnende product zo succesvol?
“De Kruiden Ketchup Pinda is een variant op de al geliefde Kruiden Ketchup Curry Original, maar dan met stukjes pinda. Deze unieke pindasaus kan een vervanger zijn van satésaus, aangezien je de saus zowel warm als koud kunt gebruiken. Daarnaast is het ook nog eens gemakkelijk te portioneren gezien de verpakking. Geen geknoei met aangekoekte pannetjes of vieze magnetrons. Maar natuurlijk is het vooral een unieke en smakelijke saus die écht bij Hela past.”
Productontwikkeling gaat gepaard met uitdagingen; waar zijn jullie tegenaan gelopen?
“Omdat de saus toch familie van de Kruiden Ketchup Curry is, was het een uitdaging om de herkenbare kracht en smaak van de curry wel aanwezig te laten zijn. Echter met een duidelijke twist naar pinda. Daar hebben we flink mee gestoeid, met als resultaat deze smaakmaker, die lekker is bij een kipspies, friet, patat, snacks, oosterse gerechten, BBQ en gourmet.”
Hoe hebben jullie de samenwerking met inkopers verbeterd de afgelopen jaren?
“We zijn de afgelopen jaren meer kennis gaan delen over trends, productinformatie en productmogelijkheden. Door deze aanpak hebben we beter inzicht gekregen in de wensen en behoeften van de inkoper en/of categorymanager. Welk product zoeken ze en welke rol moet het product vervullen in de categorie? Deze inzichten helpen ons om duidelijke verwachtingen naar elkaar uit te spreken. Het maakt beide partijen flexibeler, waardoor we sneller kunnen inspelen op eventuele veranderingen. Deze aanpak vergroot het vertrouwen in de samenwerking. Zo hebben we geluisterd naar het gezonder maken van producten en is er een Kruiden Ketchup met 30% minder suiker ontwikkeld die op korte termijn verkrijgbaar is.”
Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen vier jaar?
“Als je de Kruiden Ketchup Pinda proeft, ben je verkocht! We hebben daarom veel ingezet op proeven en sample-acties. Dat het een blijvertje is, mag gezegd worden. In deze categorie is het bijzonder als een product vier jaar later nog steeds goed presteert.”
Met welke innovatie hopen jullie over vier jaar deze award te winnen?
“Zoals gezegd staan we op het punt om een 30% minder suiker-variant van onze Kruiden Ketchup Curry Original te introduceren. In november is deze variant verkrijgbaar bij Albert Heijn en Jumbo. Een welkome aanvulling op ons Kruiden Ketchup-assortiment met veel potentie!”
Het product is door retailers en ondernemers tot winnaar bekroond. Wat willen jullie tegen hen zeggen?
“Heel erg trots zijn wij dat ons harde werk en inzet worden bekroond met deze waardering. Hartelijk dank aan onze handelspartners voor het geloof in onze producten. Dit laat zien dat Hela dé smaakmaker is, al generaties lang.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.