ondertekeningsmomentwwf-nlxalbertheijn.jpg Ondertekeningsmoment door Anita Scholte op Reimer, directeur Duurzaamheid en Kwaliteit bij Albert Heijn en Bart Geenen, chief conservation officer van WWF-NL.

Formules

Albert Heijn en Wereld Natuur Fonds verbinden zich aan duurzaamheidsplan

ZAANDAM – Albert Heijn en Wereld Natuur Fonds hebben een aanpak gepresenteerd waarmee supermarkten de ecologische voetafdruk van het voedselsysteem kunnen halveren richting 2030. De Zaanse formule is de eerste die zich verbindt aan deze aanpak.

Nanja Pol |

Wereld Natuur Fonds Nederland (WWF-NL) en Albert Heijn (AH) hebben samen met wetenschappers een wetenschappelijk onderbouwde aanpak neergezet. Het plan van aanpak richt zich op zeven thema’s met een grote milieu-impact in de voedselsector: klimaat, voedselverspilling, verpakkingen, ontbossing en landconversie, eetpatronen, landbouw en vis. Door middel van duidelijke doelstellingen en concrete handvatten kunnen Nederlandse supermarkten hun ecologische impact met 50% verminderen richting 2030.

Versnelling
AH en WWF-NL hebben sinds 2022 de krachten gebundeld in een samenwerking om de verduurzaming van het voedselsysteem te versnellen. Anita Scholte op Reimer, directeur Duurzaamheid en Kwaliteit bij Albert Heijn: “AH wil werken aan een leefbare aarde voor de komende generaties, vanuit haar missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ De samenwerking met WWF-NL geeft ons een goed onderbouwde richting voor de grote en kleine stappen in de komende jaren.”

"Duidelijke doelstellingen en concrete handvatten voor supermarkten"

Tegengaan van ontbossing
Bart Geenen, chief conservation officer van WWF-NL vervolgt: “Wij zijn blij dat Albert Heijn de eerste supermarkt is die zich aan deze ambitieuze doelen heeft verbonden. Wij werken samen aan een voedselketen die bijdraagt aan het tegengaan van ontbossing, het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen, ‘Nature Positive’-landbouw en gezond voedsel voor iedereen.”

Verduurzamen voedselsysteem
Albert Heijn committeert zich als eerste supermarktketen in Nederland aan de doelstellingen van de aanpak. Het Wereld Natuur fonds spreekt de wens uit dat andere supermarkten het voorbeeld van Albert Heijn volgen. “Door gezamenlijk op te trekken, kunnen supermarkten een significante bijdrage leveren aan het verduurzamen van het voedselsysteem”, aldus de organisatie.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.