ZAANDAM – Albert Heijn gaat van start met de invoering van de Nutri-Score van 6.000 eigen-merkproducten op elektronische schapkaartjes, in de bonusfolder, in de app en op ah.nl. De Nutri-Score maakt in één oogopslag duidelijk of producten een gezonde samenstelling hebben.
De komende maanden wordt de score verder uitgebreid en toegekend aan meer eigen-merkproducten. De Zaanse supermarkt gaat de komende weken klanten informeren over het voedsellogo middels commercials en advertenties. Ook gaan ze onderzoeken hoe klanten het voedingslogo ervaren.
Algoritme
De score is gebaseerd op een speciaal algoritme. Eiwitten, vezels, groente, fruit, peulvruchten en noten zijn pluspunten en kcal, suikers, verzadigd vet en zout verlagen de score. Het logo vergelijkt producten in dezelfde productgroep met elkaar, bijvoorbeeld yoghurt met andere soorten yoghurt en niet met een andere groep zoals kaas. Algemeen directeur Marit van Egmond legt uit dat ze met deze invoering beter eten voor iedereen bereikbaar willen maken: “We zijn ervan overtuigd dat dit voedselkeuzelogo onze klanten helpt een gezondere keuze te maken. En niet alleen voor een product met een A- of B-score, maar ook voor een product met een D-score in plaats van een E-score. Iedere stap telt."
Nutri-Score
De Nutri-Score is ontwikkeld door Franse wetenschappers. Aan de hand van een letter- en kleurcode kunnen consumenten zien welke producten binnen een productgroep een gezondere samenstelling hebben. De producten met de meest gezonde samenstelling krijgen de letter A en zijn donkergroen, producten met de minst gezonde samenstelling zijn rood met de letter E. De score wordt inmiddels gebruikt in Duitsland, Spanje, Zwitserland, Luxemburg en België. In 2019 heeft de Nederlandse overheid al gekozen voor de Nutri-Score. De verwachting is volgens AH dat het logo begin 2022 officieel landelijk gebruikt gaat worden, na goedkeuring van het ministerie van VWS.
Bron: Levensmiddelenkrant