DEN HAAG – De winkels in voedings- en genotsmiddelen hadden in januari van dit jaar 5,5% meer omzet dan in januari 2024. Ook steeg het verkoopvolume met 0,5%. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Voor het eerst sinds een aantal maanden is de omzet van de supermarkten weer gestegen. Ze leggen het nog wel af tegen de voedingspeciaalzaken. Daar was de omzetstijging in januari bijna twee keer zo hoog, namelijk 8% tegen 4,9% voor de supermarkten. Het feit dat het verkoopvolume achterblijft bij de omzet, houdt in dat de omzet voornamelijk gehaald wordt uit prijsstijgingen.
Non-food
Ook in non-food stegen de omzetten, maar wel minder dan bij food. En de gehele detailhandel zat ook in de lift met een omzetstijging van bijna 4%. Het waren vooral de drogisterijen die er bovenuit staken met een stijging in de omzet van 12,6%. In januari moesten vooral de winkels in consumentenelektronica en witgoed het ontgelden met een forse daling van 13,5%. In december zat daar nog een stijging van 0,2%.
Online
Nederlanders blijven trouwe fans van online aankopen doen. De echte webwinkels zagen ook nu een forse stijging in de omzet van 7,9%. De multichannelers, waar online een nevenactiviteit is, zagen de omzet slechts met 1% stijgen. In vergelijking met december zaten alle branches in de min, maar dat is niet verwonderlijk na de feestdagenuitgaven van consumenten. Online zaten de winkels in consumentenelektronica nog wel in de plus.
Bron: Levensmiddelenkrant