AMSTERDAM – Voor de achtste keer wordt de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel gehouden. Van 3 tot en met 9 maart wordt iedereen opgeroepen volledig vegetarisch te eten en drinken. Met de jaarlijks terugkerende actieweek probeert de organisatie een duurzame gedragsverandering teweeg te brengen.
Komende week is de actie te zien door het hele land. Supermarkten brengen vegetarische producten onder de aandacht en proberen klanten te verleiden met kortingen en andere acties. Ook in de horeca en catering staat deze week plantaardig uitdrukkelijker op het menu. Door het hele land worden door diverse deelnemers, zoals fabrikanten en scholen, plantaardige acties geboden.
Noorden
Nieuw is de meer regionale aanpak van de stichting. De focus ligt dit jaar meer op het noorden van het land. Onafhankelijk onderzoeksbureau Norstat heeft namelijk onderzocht wat de eetgewoonten zijn in de diverse regio’s. Uit de cijfers blijkt dat in de noordelijke provincies er meer vlees en zuivel wordt geconsumeerd dan in andere regio’s. De stichting stuurt daarom de eigen foodtruck naar de noordelijke regio’s om consumenten kennis te laten maken met vegetarische gerechten.
Vorig jaar deden 2,8 miljoen Nederlanders mee aan de Week Zonder Vlees & Zuivel. 80% gaf aan minder vlees te willen eten en 59% minder zuivel. “De campagne levert zo een waardevolle bijdrage aan de klimaatdoelstellingen”, aldus de stichting.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops