AMSTERDAM – In de sectorprognose van ABN Amro zegt het bedrijf dat de retailsector in 2025 met 1% groeit en in 2026 met 0,5%. Er zijn wel onderlinge verschillen tussen de branches in de retailsector qua groeitempo.
In de eerste helft van 2024 gaven consumenten niet zoveel uit, ondanks de hogere lonen en het totale spaarsaldo van 479 miljard euro. Een mogelijke verklaring hiervoor zijn de geopolitieke onzekerheden, zoals conflicten of spanningen tussen landen. Daarnaast is het consumentenvertrouwen nog verder gedaald, namelijk van -22 naar -25.
Consumenten geven nu langzaam weer wat meer uit. In het derde kwartaal van 2024 werd er voor het eerst in een lange tijd meer geld van de spaarrekening gehaald dan werd ingelegd. De koopbereidheid blijft negatief, maar wel stabiel. Dat is een klein positief vooruitzicht. ABN Amro verwacht dat het geld dat huishoudens besteden in 2025 met 0,9% groeit en in 2026 1,3%.
Uitdagingen
Een van de grootste uitdagingen waar de retailsector nu mee kampt, is het vinden en behouden van personeel. In de handel en vooral de detailhandel zijn oproepkrachten belangrijk. Gemiddeld een op de vijf werknemers is een oproepkracht volgens cijfers van het CBS. Deze worden vooral ingezet tijdens piekmomenten. Daarnaast is het aantal zzp’ers in de handel ook gegroeid. In 2019 in het derde kwartaal waren dit er nog 86.000 en in dezelfde periode in 2024 is dit aantal toegenomen naar 91.000.
Bron: Levensmiddelenkrant