Sial Innovation.jpg

Winnaars Sial Innovation 2024 bekend

PARIJS – Sial Paris heeft een groot deel van de winnaars van Sial Innovation 2024 bekendgemaakt. Het bedrijf reikt twintig prijzen uit in verschillende categorieën, evenals enkele speciale prijzen en nieuwe prijzen.

Rosanne Wormgoor |

De Gold, Silver en Bronze Grand Prizes, de People’s Choice Award en de Top 3 Country Award (nieuw) worden pas onthuld tijdens de prijsuitreiking op de beurs op 19 oktober. De prijzen in de verschillende categorieën, de Own the Change Prize, de Start-up Prize en de nieuwe Africa Award zijn wel al bekendgemaakt.

Hummusreep
In de categorie dranken heeft het drankje Coeur de Pom’ van Les Jardins De L’orbrie gewonnen. Dit is een milieuverantwoordelijke limonade van geconfijte vruchten. Als het om kruidenierswaren gaat, heeft de hummusreep van Grapeful gewonnen. De reep is gemaakt van kikkererwten op authentieke Libanese wijze. In de vleescategorie hebben de Effilochés van Luissier Bordeau Chesnel gewonnen. Het product is verkrijgbaar in een varken- en kipvariant, is vier uur gegaard en heeft een unieke ‘effilochés’ textuur. In de categorie organisch en wellness heeft Yusto van Arbiom gewonnen. Yusto is een ‘supergist’ in vlokken, die zout vervangt en rijk is aan voedingsstoffen, eiwitten en vezels met een ‘umami’-smaak, verpakt in een hersluitbare stazak.

Makkelijke schaaldieren
Vaag Seafood heeft in de viscategorie gewonnen. De schaal is verwijderd uit dit product, waardoor het makkelijker te consumeren is. Tegelijkertijd wordt de kwaliteit hierdoor niet beïnvloed. Als het over zuivelproducten gaat, hebben de gedroogde kaassnacks van Sneco gewonnen. Sneco gebruikt een technologie geïnspireerd door Nasa om kaas te snijden en drogen. In de categorie granen, peulvruchten en fruit hebben de groentepasteitjes van Sabarot gewonnen. Er is volgens Sial Paris veel vraag naar vegetarische opties zonder bewerkte vervangingsmiddelen. Ze zijn klaar te maken in acht minuten met alleen heet water. Dan is er ook nog de categorie diepvriesproducten. Hier wint het plantaardige toetjesassortiment van Yumgo. Het bedrijf heeft een plantaardige versie van het ei ontwikkeld.

Sushi laag in calorieën 
Dan is er ook nog de categorie traiteur snacks. Hier heeft de kimchi van Ourhome gewonnen. Deze kimchi wordt omhuld door de groene bladeren van de napakool, welke normaal niet worden gegeten, maar bij deze kimchi wel. In de categorie alternative food heeft de laag in calorieën sushi van King Konjac gewonnen, waarin de rijst wordt vervangen voor konjac. Als het om verpakkingen gaat, heeft de olijfolie van Aeons gewonnen. Het draait hierbij vooral om de innovatieve verpakking van de olijfolie. In de categorie halffabrikaten heeft het product Fungible van Scella Mushrooms gewonnen. Dit is een Nederlands champignonproduct dat het vetgehalte van producten verlaagt zonder in te leveren op smaak of textuur, geschikt voor 100% plantaardige gerechten. In de laatste categorie, apparatuur en technologie, hebben de slimme etiketten van Active Label gewonnen. De etiketten kunnen informatie over de temperatuur, vochtigheid en licht opslaan in kristallen, zodat voedselkwaliteit en -veiligheid beter gewaarborgd kunnen worden.

Speciale prijzen
Dan zijn er ook nog drie speciale prijzen. De eerste is de Africa Award. Deze prijs heeft Aryze Co. LT gewonnen met de infusie Boost IT. De infusie is ontwikkeld met moringa, een ingrediënt dat normaal veelal alleen wordt verkocht als poeder of supplement. De tweede prijs is de speciale Start-up Prize. Deze is gewonnen door een vegan zalm van OLALA!. De vegan zalm heeft een textuur en smaak die vergelijkbaar is met echte, gerookte zalm. De laatste prijs is de Own the Change Prize. De winnaar hiervan is het bedrijf Lupi Coffee met het product Lupine. Lupine is een duurzame koffievervanger die zonder stikstofmest groeit en geroosterde zaden levert voor een smaakvolle drank.

Bron: Levensmiddelenkrant