DEN HAAG – Als de Formule 1 Grand Prix van Nederland wordt verreden, zitten de fans met chips, warme snacks en besmeerde toastjes voor de buis. De branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten VBZ liet door Peil.nl onderzoek doen naar het snackgedrag van racefans.
Het resultaat van de representatieve peiling onder 4600 respondenten was dat chips, warme snacks en besmeerde toastjes het populairst zijn. Kaas staat slechts op de vierde plaats. Theo Heere, directeur VBZ: “Chips is onder de jong volwassen F1-kijkers, tussen de 18 en 24, het meest populair: bijna één op drie verkiest het boven andere lekkernijen. De leeftijdsgroep die daar direct boven zit, de 25- tot 34-jarigen, halen liever warme snacks in huis. Denk aan bitterballen en kaassoufflés. Chips komt bij hen op de tweede plek, gevolgd door toastjes met smeersels. Als het gaat om de gezonde balans, zie je dat minstens één op vier Nederlanders bij het inkopen van al dat lekkers bewust let op de calorieën en de hoeveelheid suiker en zout.”
De prijzen in de supermarkt hebben wel invloed op het aankoopgedrag. Het overgrote merendeel van de kijkers van de race let op de portemonnee. Aanbiedingen, kiezen voor huismerken in plaats van A-merken en minder inkopen worden als oplossing gegeven in de peiling. In klein aantal mensen stapt over naar discount-supermarkten.
Bron: Levensmiddelenkrant