AMSTERDAM – Dierenbelangenorganisatie Wakker Dier meldt dat de verkoop van vlees in supermarkten sinds 202 met 16,4% is gedaald. In de verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana ziet Wakker Dieren dat supermarkten in 2023 2,3% minder vers vlees en vleeswaren verkochten dan in het jaar daarvoor. Dit komt volgens Wakker Dier door verschillende factoren.
Beleid van supermarkten speelt een rol in de afname. Grote supermarktketens als Albert Heijn, Aldi en Plus hebben zich eerder al gecommiteerd aan een transitie naar meer plantaardige eiwitten. Bovendien heeft supermarktketen Jumbo gezegd vanaf eind mei geen acties meer te doen voor vers vlees. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.
Prijs
Een andere reden voor de afname is volgens Wakker Dier prijsontwikkelingen. Door de oorlog in Oekraïne werd veevoer duurder en steeg de prijs van vlees sneller dan die van andere voedingsmiddelen. Molenaar: “Minder vlees eten is nu niet alleen beter voor de dieren, het klimaat en je gezondheid, maar ook voor je portemonnee.”
Bron: Levensmiddelenkrant