BUNNIK – Met Rockstar is Vrumona de aanjager geworden van minder suiker binnen het energysegment. En dat wordt gewaardeerd, blijkt wel uit de Gouden Partner die het vernieuwende merk in ontvangst mag nemen. Een echte (Rock)start dus!
Categorie: Sport & Energydrinks
Criterium: Succes van producten en innovaties
Winnaar: Vrumona
Hoera, een Gouden Partner gewonnen! Waarom hebben category managers en supermarktondernemers voor jullie gekozen, denk je?
Category & shopper marketing manager Lex Burgerhout en brand manager Esther Nijboer geven aan dat energydrinks qua omzet een groot en belangrijk onderdeel van de frisdrankmarkt is. “Tegelijkertijd zit het energysegment maar liefst 50% boven het gemiddelde suikergehalte van de totale frisdrankcategorie. Daarom is er vaak een haat-liefdeverhouding met energiedranken. Met Rockstar zetten we de transitie in naar suikervrij en helpen we zowel retailers als shoppers om een gezondere keuze te stimuleren. Dit doen we met een nieuw, sterk A-merk (het derde grootste merk wereldwijd) dat veel potentie heeft om het energysegment in Nederland wakker te schudden. Met elkaar hebben we een goede start gemaakt door middel van een mooi assortiment met suikervrij als ‘hero’, een geweldige campagne en prachtige activaties op de winkelvloer. Zo maken we samen het verschil!”
Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen twee jaar geweest met betrekking tot de gewonnen categorie?
“Het energysegment is de afgelopen twee jaar volop in beweging geweest. Veel nieuwe merken met nieuwe smaken hebben de categorie betreden. De categorie is tevens aan het versnellen op suikervrij, om zo juist de achterstand ten opzichte van frisdrank in te halen. Wij zijn als Rockstar op beide trends dé aanjager geweest. Rockstar heeft met zijn focus op suikervrij (zowel original als smaakvarianten) een belangrijke bijdrage geleverd aan de suikerreductie binnen energydrinks. We zijn hier heel trots op, want het is in lijn met onze missie om goed en gezond drinken voor iedereen mogelijk maken.”
Wat zijn voor jullie de belangrijkste pijlers van een goede samenwerking?
“In een echte samenwerking is het van belang dat je het ook echt samen doet. Zo hebben wij ruim voor de introductie van Rockstar onze partners middels een grote roadshow meegenomen in onze ambities. Ook blijven we continu in gesprek met category managers en ondernemers om de wensen en behoeften te achterhalen, zodat wij deze in onze plannen kunnen verwerken. Een mooi voorbeeld hiervan is de versnelde introductie van een tweede suikervrije smaakvariant: Rockstar Strawberry Lime No Sugar.”
Op welke manier heeft de inflatie invloed gehad op jullie producten en de samenwerking met afnemers?
“De grotere consumententrends rondom gezondheid, genieten en variatie blijven ook in tijden van inflatie leidend in onze categorievisie. Tegelijkertijd zullen we wel blijven nadenken en in gesprek gaan over de impact van inflatie voor de shoppers. ‘Value for money’ is dan ook zeker een randvoorwaarde voor succes in deze uitdagende tijden. Met onze promoties en activaties houden we daar uiteraard rekening mee.”
Waar leggen jullie de focus op in de komende twee jaar?
“We gaan verder bouwen op onze mooie start met Rockstar in het energysegment. Rockstar blijft fors investeren in media om de bekendheid verder te laten groeien, waarbij het genietmoment centraal staat. Muziek zal hierbij een belangrijke rol spelen. Naast media zijn we ook op de winkelvloer goed zichtbaar met een sterk plan om penetratie te bouwen. Denk hierbij aan activatie rondom muziek en festivals. Helemaal in lijn met de campagne ‘Press Play’. En natuurlijk blijven we ook ons assortiment ontwikkelen. De Rockstar multipackvarianten zijn net de markt ingestroomd en daar verwachten wij veel van. Dit alles pakken we samen met onze category managers en ondernemers aan. We hebben een mooie (Rock)start gehad en blijven samen verder bouwen aan dit energieke segment!”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.