Categorie: Soep en soepverrijkers Criteria: Omzetprestatie & Succes van producten en innovaties ROTTERDAM – Een kop soep voor de lunch of het avondeten, of een Cup-a-Soupje tijdens werk, volgens marketing manager Clara Kappen is Unox “een merk voor iedereen, die graag momenten creëert en de gewone dagelijkse dingen weer bijzonder maakt.” Afnemers merken dit ook en hebben Unilever daarom beloond met twee Gouden Partners in de soepcategorie.
Van harte gefeliciteerd, jullie hebben twee Gouden Partners gewonnen! Wat is jullie eerste reactie?
“We zijn natuurlijk ontzettend trots en blij dat we deze erkenning hebben gekregen van onze belangrijke partners. Een categorie bouwen en relevant houden, doe je uiteraard met elkaar. Dat we deze prijs hebben gewonnen, laat zien dat we met nauwe samenwerking op de goede weg zijn; dat geeft weer energie om door te gaan.”
Wat maakt dat jullie de prijs in de wacht hebben gesleept?
“Nederland is echt een soepland. Soep is en blijft een hele relevante maaltijd, of je het nu voor de lunch, tussendoor of in de avond eet. Soep in zak is een concept waarin we verschillende trends kunnen verwerken. Op dit moment doen we bijvoorbeeld veel met peulvruchten, wat een groeiende trend is onder consumenten en shoppers.
We laten onze nieuwe soepen altijd proeven door middel van tastings op de winkelvloer. Dit is iets wat de retailer graag omarmt en je komt op deze manier dichter bij je consument wat weer erg belangrijk is voor ons als merk.
Doordat we met Unox zo ontzettend veel varianten soepen in zak hebben, constateerden wij twee jaar geleden dat het nadeel bestaat dat de shopper door de bomen het bos niet meer ziet. Hierbij vonden consumenten het lastig kiezen voor het schap. Daarom hebben we vanuit Unox ons portfolio het afgelopen jaar zodanig ingericht, dat er een duidelijker onderscheid komt tussen de wat lichtere soepen, de Smaakfavorieten, en de soepen die veel meer gevuld zijn, de Extra Rijkgevulde varianten. Doordat het beter oogt op het schap en het onderscheid duidelijker is, wordt de koopervaring voor de shopper prettiger. Dit werkt hopelijk stimulerend om eens wat anders te proberen.”
Wat doen jullie samen met retailers op het gebied van duurzaamheid?
“Vanuit Unilever hebben we algemene initiatieven en concepten, waarin we de shopper stimuleren voor het betere alternatief te kiezen. We zitten samen met onze retailers om dit soort concepten op een relevante manier op de winkelvloer te krijgen. Een goed voorbeeld is de ‘Geniet van het Goede’-campagne, wat we al jaren in samenwerking met Albert Heijn en De Postcode Loterij organiseren. Daarnaast leent soep zich er juist heel erg goed voor om een dag wat minder vlees te eten en te zorgen dat je voldoende groente binnenkrijgt. Al onze innovaties van de afgelopen twee jaar zijn daarom ook vegetarisch en hier zullen we ook in blijven innoveren. We proberen zoveel mogelijk te focussen op de hoeveelheid groenten in de soep en voegen bij onze Rijkgevuld-range peulvruchten toe als basis, wat zorgt voor soepen die rijk aan vezels en een bron van eiwitten zijn.”
Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
“Als je kijkt naar trends op soepgebied, zie je een voortzetting van wat al gaande is: gemak en snelheid. Mensen willen binnen enkele minuten een lekkere, liefst voedzame maaltijd klaar hebben, waarbij smaak voor iedereen het belangrijkst is. Dit is goed nieuws voor Unox soep, want de soepcategorie speelt perfect in op de gemakstrend. Het is snel, voedzaam en gewoon heel erg lekker. Deze trend zullen we de komende jaren nog meer terugzien, dus wij zullen hier ook op blijven focussen.”
Wat gaan jullie doen om over twee jaar weer uitgeroepen te worden tot Gouden Partner?
“Categorierelevantie is prioriteit en iets wat we blijven bouwen onder de massa, die verandert en verjongt. We zijn continu bezig en in contact met consumenten om de trends te begrijpen en oplossingen te bieden. Dit doen we uiteraard graag samen met de retailers. Daarin is het wel belangrijk dat Unox een merk is voor iedereen, dat graag momenten creëert en de gewone dagelijkse dingen weer bijzonder maakt. Want we zien dat in de soms wat ingewikkelde tijd van nu, er juist zo’n behoefte is om terug te kunnen vallen op gewoontes die goed en vertrouwd voelen. Daarin willen we er voor iedereen zijn in Nederland, van jong tot oud.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.