Pauline Smale fotograaf.jpg Niels Roodenrijs, Marinka van der Ark (key account manager Cérélia Nederland), en Bart van den Berg zijn trots op de behaalde Gouden Partner. Foto: Pauline Smale

WINNAAR GOUDEN PARTNER 2024: Cérélia

Categorie: Maaltijden Criterium: Succes van producten en innovaties SLIEDRECHT – Naast de klassieke poffertjes en pannenkoeken van Jan, heeft Cérélia de laatste jaren ook ingezet op nieuwe kopers. Innovaties als proteïne pancakes en pannenkoeken met havermelk van OaYeah! trekken nieuwe consumentengroepen aan en zo stijgt Cérélia tot een hoger niveau. Sales manager Benelux Bart van den Berg en senior brand manager Niels Roodenrijs reageren op de overwinning.

Van harte gefeliciteerd, jullie hebben de Gouden Partner gewonnen! Wat is jullie eerste reactie?
Van den Berg: “Wij zijn dankbaar voor het vertrouwen dat onze klanten uitspreken met het toekennen van deze prijs. Het bewijst dat we als Cérélia samen met onze partners met de juiste dingen bezig zijn.”

Wat maakt dat jullie de prijs in de wacht hebben gesleept?
Van den Berg: “Het feit dat we voor veel retailers een totaalpartner zijn en als gezamenlijk doel hebben om de gehele categorie te laten groeien. Dit door te focussen op penetratiegroei middels innovatie en het aantrekken van nieuwe doelgroepen. Ons merk Jan is al jarenlang hét gezicht van de categorie en ook dit is iets waar we op blijven inzetten door plezier naar het schap te brengen. Zo hebben we dit jaar met Pasen het tijdelijke item choc chip poffertjes geïntroduceerd. Daarnaast krijgt het merk volgende maand een nieuw verpakkingsdesign wat naar ons inziens beter aansluit bij de merkwaarden van Jan en de merkuitstraling weer opfrist. Dit zullen we komende tijd breed uitdragen, met onder andere een tv-campagne.”
Roodenrijs: “We zijn er samen met onze partners het afgelopen jaar ook in geslaagd om de penetratie van de categorie te laten groeien. Dit komt mede door de introductie van havermelk pancakes onder ons merk OaYeah! in oktober 2022. Met Jan hebben we een bewezen trackrecord in het aantrekken van families richting de categorie. Met OaYeah! zien we dat nieuwe kopers in de vorm van jongere één- en tweepersoonshuishoudens de categorie nu ook weten te vinden, waardoor we de markt weten te verbreden. Deze verbreding komt ook uit het toevoegen van pizza- en bakdeeg aan ons productportfolio. Dit heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een waardevol segment voor ons en onze partners binnen convenience.”

Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
Roodenrijs: “Waar Jan de kar trekt in de traditionele segmenten pannenkoeken en poffertjes, focussen we nu ook op nieuwe kopers vanuit het koelverse deeg en het groeiende segment American pancakes. Ondernemers kunnen daar ook meer innovaties verwachten in met name het pancakesegment, zowel vanuit private label als vanuit OaYeah!”

"We blijven doorgaan op de weg die we zijn ingeslagen"

Wat doen jullie samen met retailers op het gebied van duurzaamheid?
Van den Berg: “De verduurzaming van onze categorie is een belangrijke pijler in onze strategie als totaalleverancier. Dit uit zich onder andere in projecten rondom plasticreductie, circulariteit en het reduceren van onze CO2-footprint. De laatste jaren hebben we onze volledige CO2-footprint in kaart gebracht, waardoor we goed weten aan welke knoppen we moeten draaien om onze footprint te verlagen. Met stip op 1 qua impact staan onze ingrediënten; het voelde voor ons dan ook als logische stap om het internationale merk OaYeah! te lanceren, met havermelk in plaats van koemelk. Daarnaast hebben we intern de focus op het reduceren van waste. Hiervoor zetten we in op minder afval in de productie. En het afval dat we hebben, maken we circulair.”

Wat gaan jullie doen om over twee jaar weer uitgeroepen te worden tot Gouden Partner?
Roodenrijs: “Voor Jan staan er enkele leuke innovaties op de planning waarmee we onze rol als dé poffertjesleverancier van Nederland erg serieus nemen. In algemene zin zien we dat het segment American pancakes zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld tot belangrijk groeisegment en daarmee zorgt voor additionele kopers en omzet. Door de combinatie te zoeken met relevante consumententrends, hebben we een aantal maanden geleden proteïnerijke pancakes geintroduceerd. Dit heeft gezorgd voor een mooie boost en het blijft ook de komende tijd een ontwikkeling waar we veel van verwachten. Bovenal blijven we doorgaan op de weg die we zijn ingeslagen en blijven we streven naar het aanbieden van de best mogelijke service. Dit betekent investeren in én innoveren met onze merken en onze partners in private label.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.