DEN HAAG – Het afgelopen jaar is het aantal kant-en-klare maaltijden waarin volkoren granen zitten, verdubbeld. Zo blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Het zijn vooral de huismerken die meer volkoren in de maaltijden verwerken, en niet de A-merken.
De Consumentenbond heeft 400 kant-en-klaarmaaltijden met pasta, noedels, rijst of couscous onder de loep genomen. Waar in 2023 slechts 21 maaltijden volkoren bevatten, waren er dat nu 52. De overige maaltijden bevatten witte granen. “Ons onderzoek van vorig jaar heeft duidelijk wat in gang gezet. Coop, Jumbo, Lidl, Picnic en Plus namen onze kritiek ter harte”, aldus Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. De groei in maaltijden met volkoren zit vooral in de maaltijdsalades.
Te weinig ambitie bij A-merken
In volkoren granen zitten veel meer vezels en vitamines en mineralen dan in witte granen, dat maakt ze belangrijk. Molenaar zegt: “Helaas merken we bij de A-merken in ons onderzoek nog veel te weinig ambitie. Die gebruiken nog steeds in geen enkel geval volkorengranen in hun kant-en-klaarmaaltijden.” Sommige fabrikanten beweren dat volkorenproducten niet in de smaak vallen bij consumenten. Uit panelonderzoek blijkt iets anders: bij slechts 5% van de deelnemers gaat de voorkeur uit naar witte granen.
Bron: Levensmiddelenkrant