AMSTELVEEN - Uit onderzoek van NIQ-GfK onder 13.900 Nederlanders blijkt dat meer dan 75% van de Nederlanders van plan is om Pasen actief te vieren.
Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat vooral sociale en culinaire tradities nog altijd diepgeworteld zijn in de paasbeleving van Nederlanders.
Samen zijn
Op bezoek gaan bij familie of vrienden is met 24,4% de meest geplande paasactiviteit. Ook het organiseren van een paasontbijt, -lunch of -brunch is populair: 22,8% van de ondervraagden geeft aan hiervoor plannen te hebben. Het zijn met name 18-49-jarigen die hier plannen voor hebben, ongeveer 30% van deze leeftijdsgroep heeft dit op het programma staan.
Traditionele lekkernijen domineren
Tijdens de paasdagen worden chocolade paaseieren (43%), croissants en afbakbroodjes (41%) en feeststol (34%) het meest op tafel verwacht. Een assortizakje paaseieren met melk, puur en witte paaseitjes is favoriet bij 45% van de Nederlanders, gevolgd door de klassieke melkvariant (42%). De meer bijzondere smaken zoals pistache of cookie dough worden ook genoemd, maar vallen minder in de smaak bij respondenten boven de 50 jaar. Het volumebelang van de smaakvarianten neemt wel steeds verder toe. Smaakvarianten groeiden naar 20% van het verkochte volume in supermarkten. Deze groei gaat ten koste van de assorti-zakjes.
Prijs speelt rol bij chocolade paaseieren
Een opvallend hoog percentage van 39% geeft aan dit jaar minder chocolade paaseieren te kopen dan vorig jaar. Van hen geeft 61% aan dat de hoge prijs de belangrijkste reden hiervoor is. Vooral Nederlanders onder de 50 jaar noemen de prijs als doorslaggevende factor. Deze verminderde aankoopintentie toont zich nu al in de verkoopcijfers. Uit verkoopcijfers van NIQ blijkt dat er ongeveer 40% minder paaseieren in de supermarkt zijn verkocht vergeleken met de vergelijkbare periode een jaar geleden. Marten Suurmeijer, senior analyst bij NIQ: “Doordat de gemiddelde kilo-prijs van paaseieren met ongeveer 50% is gestegen, is het niet verrassend dat de verkopen van paaseieren dit jaar tegenvallen. Deze gemiddelde prijs bevat ook het gestegen belang van de smaakvarianten. Je kunt dus deels spreken van minder consumptie, maar wel gevarieerder” aldus Suurmeijer.
Meubelboulevard is uit
Zitten de verschillende generaties nog gezamenlijk aan tafel met Pasen, daarna heeft een deel zijn eigen plannen. Zo heeft men in de leeftijdscategorie 18-34 meer zin in gezelschapsspelletjes (12%), bingewatchen (7%) en gamen (6%) dan de gemiddelde Nederlanders (respectievelijk 6%, 4% en 3%). Gourmetten staat bij 4,3% van de Nederlanders op de planning, terwijl een bezoek aan een tuincentrum door 2,5% is voorzien. Het tuincentrum bezoek staat bij 50-minners meer in de planning, dan bij 50-plussers. Opvallend is dat de ooit zo populaire meubelboulevard met Pasen vrijwel van het toneel is verdwenen: slechts 0,9% noemt dit nog als onderdeel van hun paasplannen.
Bron: Levensmiddelenkrant