WOERDEN – Het beeld dat supermarkten direct van de prijsstijgingen profiteren is niet juist. De werkelijkheid is dat de winstgevendheid van supermarkten stevig onder druk staat. Het Vakcentrum, de branchevereniging voor zelfstandige supermarktondernemers, wijst andere oorzaken aan.
Het Vakcentrum haalt recent onderzoek van EFMI Business School aan waarin staat dat de winstmarges van supermarktorganisaties in de afgelopen jaren drastisch is afgenomen. Van gemiddeld 3,1% is het gedaald naar slechts 1,5%. De winstgevendheid staat daardoor stevig onder druk waardoor er vaak onvoldoende ruimte is voor noodzakelijke investeringen in mechanisering, automatisering en logistiek. Hetzelfde geldt voor de individuele supermarktondernemers die als franchiser een supermarkt exploiteren.
Doorberekenen
De supermarktbranche is bijzonder competitief en ondernemers willen hun klanten zo goed mogelijk bedienen. Volgens het Vakcentrum worden de prijsstijgingen (sinds 2022 in totaal met acht procent) waarmee de ondernemers worden geconfronteerd niet in alle gevallen doorberekend aan de klanten. De overheid is een van de veroorzakers van hogere prijzen door accijnsverhogingen en verkoopbeperkingen. Het feit dat door de steeds hogere prijzen meer consumenten de grens over gaan om boodschappen te doen, helpt de supermarktondernemers ook niet.
Kostenstijgingen
Volgens het Vakcentrum zijn de prijsstijgingen in de supermarkt voornamelijk het gevolg van externe factoren, zoals hogere grondstofprijzen, toenemende loonkosten en gestegen huurprijzen. Producenten hebben deze kosten doorberekend in hun producten en zo via de inkoop aan de supermarkten. Door de sterke concurrentie werden die hogere inkoopprijzen niet altijd geheel of gedeeltelijk doorberekend aan de consumenten. Dat klanten prijsbewuster worden en zich meer laten leiden door aanbiedingen is volgens het Vakcentrum ook een reden waardoor de marges verder onder druk komen te staan. Dat heeft er ook al toegeleid dat kleine supermarkten in dorpen en buurten wegvallen, waardoor de leefbaarheid afneemt.
Ondernemers worden ook beperkt in de mogelijkheid om producten elders in Europa in te kopen als dat voordeliger is. Producenten en leveranciers houden ‘inkoopmuren’, territoriale leveringsbeperkingen, in stand.
“Hoewel het logisch is dat consumenten de stijgende prijzen merken bij de kassa, is het belangrijk te begrijpen dat supermarkten in de regel niet de directe veroorzaker zijn. De keten – van producent tot supermarkt – speelt een sleutelrol in de prijsontwikkeling”, aldus het Vakcentrum.
Bron: Levensmiddelenkrant