Bart te Plate en Robert Weges.jpg Ondernemerspaar Robert Weges (links) en Bart te Plate voor de winkel aan de Van ’t Santstraat, die op 29 januari heropende als Plus.

Twee Plus-winkels op vierhonderd meter van elkaar

NIJMEGEN – Ondernemers Bart te Plate en Robert Weges hebben sinds kort twee Plus-supermarkten in Nijmegen. De locaties zijn nog geen vierhonderd meter van elkaar verwijderd.

Rosanne Wormgoor |

Een van de vestigingen heeft Te Plate al zestien jaar. Weges (zijn echtgenoot) is hier in november bijgekomen, tegelijk met het openen van de tweede locatie. Met de komst van de nieuwe vestiging zijn de ondernemers multifranchisers geworden.

Net als veel andere ondernemers begon Te Plate als vakkenvuller bij zijn lokale supermarkt. Echter wist hij toen nog niet dat hij zelfstandig ondernemer wilde worden. Sterker nog; hij wilde altijd makelaar worden. “Toen mijn ouders verhuisden naar de Achterhoek, ging ik werken bij Super de Boer Hendriks. Daar ben ik besmet geraakt met het supermarktvirus. Dat kwam door bedrijfsleider Jos Luiten die daar werkte. Hij heeft mij enthousiast gemaakt voor het vak.” De vervolgstap voor de ondernemer was om een opleiding te volgen, speciaal gericht op het retailkanaal.

Veel wisselingen
Tijdens de opleiding heeft Te Plate verschillende stages gedaan. Op deze manier maakte hij kennis met diverse formules. “Na het afronden van de opleiding heb ik aangegeven bij het toenmalige Prisma Food Retail (nu Sligro, red.) dat ik een eigen supermarkt wilde, als er iets beschikbaar kwam. Uiteindelijk kreeg ik de kans om aan de slag te gaan bij een Meermarkt in Apeldoorn. Dat werd na een half jaar een Golff. Na een jaar op die locatie gezeten te hebben, heb ik de winkel verkocht, want het werkte voor mij niet”, aldus de ondernemer. Hij nam een paar maanden pauze en kreeg eind 2008 de vestiging die hij nu nog steeds heeft. Daar stond in eerste instantie Super de Boer op de gevel, vervolgens C1000, daarna Coop en nu dus Plus.

De overgang van Coop naar Plus is nog heel recent. “Op 29 januari ging onze winkel aan de Van ’t Santstraat over. Onze nieuwe vestiging aan de Tooropstraat is ook een Plus. Die hebben we gelijk na de overname in november omgebouwd. De locaties liggen op vierhonderd meter afstand van elkaar”, zegt Te Plate. Wat de voor- en nadelen hiervan zijn? De ondernemer vindt het vooral positief. “Samen sta je sterker. Het beleid is hetzelfde en het personeel kan elkaar helpen. Als er bij één vestiging zieken zijn, heb je wat meer speling. Het is niet erg als klanten van mijn oorspronkelijke locatie aan de Van ’t Santstraat overstappen naar de andere, want die is nu eenmaal veel groter. Dat neemt juist wat druk weg.” De vestiging aan de Van ’t Santstraat is 790 vierkante meter groot en die aan de Tooropstraat 1080 vierkante meter.

Multifranchisers
In november werden Te Plate en Weges multifranchisers. Dit gaat volgens Te Plate ‘heel erg lekker’, mede omdat de locaties zo dichtbij elkaar zitten. “In ongeveer vier minuten loop je van de ene naar de andere winkel toe.” De reacties van klanten na opening van de zaak aan de Tooropstraat zijn ook goed. “De inrichting van de winkel is veel lichter. We hebben wat ramen opengebroken om meer daglicht te creëren. Daarnaast is het assortiment veel groter, dat waarderen klanten”, vertelt de ondernemer. De andere vestiging is nog maar kort open als Plus. Nu de verbouwingen achter de rug zijn, wil Te Plate zijn tijd evenredig verdelen. Weges verzorgt voor beide winkels de administratie en HR-kant.

"Als er bij de ene winkel zieken zijn, heb je wat meer speling"

Assortiment
Het assortiment van de twee winkels verschilt iets van elkaar. Dat heeft alles te maken met de verschillende groottes. Wat betreft assortiment voegt het team graag regionale producten toe. Zo verkopen ze onder andere de pindakaas van de Pindakaaswinkel en Lekker Brabant. De bestlopende producten? “Eigenlijk de hele groenteafdeling”, meent Te Plate. “Dat heeft hier altijd goed gescoord, dus dat proberen we wat meer uit te breiden. En de broodafdeling is ook altijd groot geweest. Dit geldt voor beide vestigingen. Dat past denk ik gewoon bij het type klant dat in deze wijk woont.”

Een ander aspect waarvan de ondernemer ziet dat het bij zijn klantenkring in de wijk past, is het vegetarische assortiment. “Toen we destijds Coop werden, hadden we weinig vegetarische opties. Ik heb me hard gemaakt voor meer aanbod, want ik merkte dat dit in de omgeving juist heel erg van belang is. Sowieso spelen we met ons team altijd wel in op actuele trends. Bijvoorbeeld de croissant met het roze laagje die je toen had, of de Dubai-reep. Het is leuk om te hebben, maar het is wel belangrijk om er rekening mee te houden dat die trends op korte termijn weer kunnen verdwijnen”, aldus Te Plate.

Persoonlijkheid
De multifranchisers weten zich te onderscheiden van andere supermarkten door hun persoonlijke aanpak. “We proberen heel persoonlijk naar mensen toe te zijn. Klanten zijn geen nummer. Ze moeten zich welkom voelen. Dat heb je misschien al sneller met een zelfstandige ondernemer. Er zitten wel een aantal zelfstandigen in de omgeving, maar vooral veel filialen. Daarnaast proberen we veel te doen in de wijk; met de voetbalclubs, met de mountainbikevereniging et cetera.” Dat stukje persoonlijkheid was eveneens een reden om voor de Plus-formule te kiezen. Het feit dat Plus een fullservice supermarkt is, dat vindt Te Plate mooi. Of hij en zijn man er in de toekomst nog meer supermarkten bij willen? “Ik zeg nooit nooit, maar dat moet de toekomst uitwijzen.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.