AMSTERDAM – Tony’s Chocolonely zorgt er met een nieuwe juridische structuur voor dat de missie en het bestaansrecht, 100% slaafvrij, voor altijd beschermd is. De chocoladefabrikant is naar eigen zeggen het eerste Nederlandse bedrijf dat op deze manier zorgt dat op de lange termijn hierin niets kan worden veranderd.
Met ‘Tony’s Mission Lock’ heeft het drie onafhankelijke ‘Mission Guardians’ aangesteld die elk een gouden aandeel in het bedrijf hebben. Hiermee krijgen zij de zeggenschap om elke juridische wijziging in de definitie van Tony’s missie en zijn vijf samenwerkingsprincipe tegen te houden. Deze zijn al vastgelegd in de statuten en het management heeft de wettelijke verplichting deze te handhaven. Nu is er een extra stap gezet ter bescherming.
De drie Mission Guardians zijn de bestuursvoorzitter van Beyond Meat, Seth Goldman, journalist en programmamaker Ikenna Azuike en Tony’s voormalige chief of impact Anne-Wil Dijkstra. Goldman treedt ook op als voorzitter van Tony’s Mission Lock. “Ik heb uit eigen ervaring geleerd dat, ook al zet je een bedrijf op met de meest ambitieuze missie, tijden en mensen veranderen:, zegt Goldman. “Nieuwe mensen worden aangenomen, en ook bedrijven zelf veranderen. Dus voor altijd trouw blijven aan je missie is geen gegeven. Ik hoop dat wij alle mensen en gemeenschappen kunnen representeren waar Tony’s wereldwijd mee samenwerkt volgens zijn 5 samenwerkings-principes. Zoals met alles dat nieuw is, weet ik zeker dat het een leerzame reis wordt. Maar ik hoop vooral dat Mission Lock een model wordt dat andere missiegedreven bedrijven ook gaan gebruiken.”
Bron: Levensmiddelenkrant