nutri-scorezuivelschap.jpg Het officiële voedselkeuzelogo in Nederland, Nutri-Score, wordt niet door alle fabrikanten omarmd.

Voedselproducenten negeren Nutri-Score

NIEUWVEEN – Meerdere grote voedselproducenten, waaronder Unilever en Arla Foods, zijn niet van plan om de Nutri-Score op hun producten te zetten, zo wijst onderzoek van het tv-programma Kassa uit.

Kim Schoonman |

Volgens beide bedrijven is de manier waarop de score wordt berekend niet in lijn met de doelstellingen uit het Nationaal Preventieakkoord. Ook wordt er volgens Unilever niet gekeken naar de portiegrootte en laat de score te veel ruimte om te rommelen met de nutriënten van een product. Voedingswaarden internationaal erkend als schadelijk voor de gezondheid, kunnen worden gecompenseerd door extra toevoeging van vezels, eiwitten en mineralen.
De Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) is eveneens niet blij met de Nutri-Score. Zo zou bijna 90 procent van de kazen een NutriScore D krijgen, terwijl een groot deel ervan in de Schijf van Vijf staat. En waar FrieslandCampina zich nog beraadt over het gebruik van de Nutri-Score, besloot Danone, het bedrijf achter bekende merken als Activia en Alpro, om de NutriScore van zijn drinkbare yoghurtproducten te halen. De producent is het niet eens met een herziening van de berekening van de score. Die leidde ertoe dat zuivel- en plantaardige dranken voortaan niet meer in de categorie voeding vallen, maar geschaard worden onder dranken. Het gevolg hiervan is dat ze een ongunstigere score krijgen.

"Herziening zorgt ervoor dat scores soms ongunstiger uitvallen"

Groene A tot rode E
Er zijn ook bedrijven die de NutriScore wel op hun producten gaan zetten. Een deel van het assortiment van Nestlé is inmiddels van het logo voorzien, evenals de huismerken van de supermarkten. De Nutri-Score is sinds 1 januari van dit jaar het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Het is een visuele indicatie van de gezondheidswaarde van producten. De schaal loopt van een groene A (gezond) tot rode E (ongezond). Onbewerkte producten zoals groente en fruit krijgen bijvoorbeeld altijd een A-score mee. Bedrijven die de score willen gebruiken, hebben 2 jaar de tijd om die op hun verpakkingen te zetten.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.