Geldpotjes.jpg

Onderzoek

Toekomstbestendige retail onmisbaar voor leefbare samenleving

WOERDEN – Een toekomstbestendige retail is nodig voor een leefbare samenleving. Zo stelt het Vakcentrum, de brancheorganisatie voor zelfstandig retailondernemers als reactie op het rapport van SEO. Dit onderzoeksbureau heeft berekend dat de Nederlandse retail in vijf jaar ongeveer 11 miljard euro extra moet investeren, bovenop de reguliere bedrijfsinvesteringen.

Redactie |

Bedrijfsmodellen moeten worden aangepast, vanwege de noodzakelijke vergroening en het veranderend consumentengedrag op het gebied van verduurzaming, digitalisering en talentontwikkeling. Deze drievoudige transitie is al doorgevoerd in Europees beleid ten aanzien van de retail. SEO heeft in haar onderzoek laten zien welke investeringen de Nederlandse retail moet doen. Dit komt uit op een investering van ruim 11 miljard euro, tussen 2025 en 2030, bovenop de reguliere investeringen in de sector.

Leefbaarheid gemeenschap
Ook in Nederland moet een integraal retailbeleid worden ontwikkeld, zo stelt het Vakcentrum. Een winkel is niet alleen een verkooppunt, maar ook een ontmoetingsplek, waar tevens informatie over duurzaamheid wordt verstrekt. Assortimentskeuze kan bijdragen aan duurzame ontwikkelingen. Daarbij is de retail ook nog een van de grootste werkgevers en opleiders van Nederland. De leefbaarheid van een gemeenschap kan worden aangetast wanneer winkels wegvallen, want lokale ondernemers zijn bijvoorbeeld ook vaak belangrijk sponsoren voor lokale sport- en culturele activiteiten.

Ondersteuning voor ondernemers
De retail dient voldoende toegang te krijgen tot financiering. Dit is noodzakelijk op individueel niveau en voor de gehele sector, volgens het Vakcentrum. Patricia Hoogstraten, directeur van het Vakcentrum zegt: “Waar andere partijen worden ondersteund in hun functie op het gebied van natuurbehoud of technologische innovatie, is het niet meer dan redelijk dat retailondernemers worden ondersteund in hun bijdrage aan de leefbaarheid. De impulsaanpak winkelgebieden van het ministerie van Economische Zaken, is daarvan al een goed voorbeeld op lokaal niveau. Individuele ondernemers, die nu onder druk staan, moeten nog beter ondersteund worden in het vinden van financierings- en subsidiebronnen. Maar let dan wel op dat de administratieve lasten niet weer te hoog worden.”

Partnerschap
Er speelt meer dan geld alleen, zegt Hoogstraten: “Het zou al een belangrijke stap zijn als de diverse overheden de retail nog meer als partner gaan zien. Dat betekent enerzijds met elkaar hard werken aan ontwikkelingen zoals verduurzaming, maar anderzijds ook dat je in de beleidsontwikkeling en regelgeving rekening houdt met de invloed op de retail. En daarbij moet dan ook over de grens gekeken worden. De verschillen in regelgeving en bijvoorbeeld accijnzen met onze buurlanden zijn nu te groot.”

Hoogstraten zegt optimistisch te zijn: “De retail is bij uitstek een bedrijfstak voor echte ondernemers die zien wat er in de maatschappij gebeurt. Ze hebben immers dagelijks de klant over de vloer. Voorwaarde is wel dat alle betrokken partijen daar met elkaar wel voor zorgen. Alleen dan blijft de retail een bedrijfstak waarin ook jongeren willen blijven ondernemen en werken. Zonder overbodige administratieve lasten en regeldruk, in een gelijk speelveld en met voldoende ruimte om zich te concentreren op waar het om gaat, de klant en hun bijdrage aan het behoud van een leefbare samenleving.”

Bron: Levensmiddelenkrant