HUIZEN – Discountsupermarkt Lidl gaat in alle 31 landen waar het bedrijf actief is, inzetten op een groei van 20% voor de verkoop van plantaardige eiwitten, volkoren granen en groente en fruit in 2030 ten opzichte van 2023. Lidl verbindt hier concrete doelstellingen aan.
Voor Nederland is het streven al 60% plantaardige eiwit verkopen in 2030. Daar komt nu bij dat dan ook de verkoop van producten met graan voor minimaal 25% moet bestaan uit volkorengraan. De afgelopen jaren werden er al initiatieven genomen om de keuze voor volkorenproducten makkelijker te maken. De prijzen zijn gelijk aan die van niet volkorenvarianten en alle maaltijdsalades bevatten al standaard volkorengranen.
Blauwdruk
Lidl wil haar assortiment beter in lijn brengen met het Planetary Health Diet dat is ontwikkeld door 37 van de meest vooraanstaande wetenschappers in de wereld. Het is een blauwdruk voor een wereldwijde dieetverandering die een wereldbevolking van 10 miljard mensen in 2050 in staat zal stellen om gezond te eten binnen de grenzen van de planeet.
Quirine de Weerd, hoofd Corporate Affairs bij Lidl Nederland: "We erkennen de grote uitdagingen in het voedselsysteem. Door nu, naast onze Schijf van Vijf- en plantaardige eiwitdoelstelling, met nóg meer concrete doelstellingen naar buiten te komen, laten we zien onze verantwoordelijkheid te nemen. Samen moeten we de transformatie in het voedselsysteem doorvoeren om de groeiende wereldbevolking op verantwoorde wijze te kunnen voeden. Klanten willen hun keuzevrijheid, maar het is aan ons om hen makkelijker de gezondere en duurzamere keuze te laten maken.”
Ecologische uitdagingen
In 30 landen heeft Lidl een partnerschap met het Wereld Natuur Fonds. Daarin zijn ambitieuze doelstellingen afgesproken om de wereldwijde ecologische uitdagingen, zoals natuurverlies en klimaatverandering aan te pakken. Bart Geenen, chief conservation officer bij WWF NL: “Het is een goede ontwikkeling dat Lidl nu in zoveel landen het Planetary Health Diet omarmt. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de transformatie van ons voedselsysteem, de grootste oorzaak van natuurverlies wereldwijd. In Nederland heeft Lidl zich al eerder tot doel gesteld de verkoop van plantaardige eiwitten te verhogen naar 60%. Het is een mooie stap dat alle andere landen waar Lidl actief is nu met gezamenlijke doelstellingen komen. Door te focussen op meer plantaardige keuzes, geeft Lidl prioriteit aan de gezondheid van mens en planeet. We hopen dat het andere retailers inspireert om dit voorbeeld te volgen.”
Bron: Levensmiddelenkrant