VEGHEL – Er gebeurt ontzettend veel in vriesvers. Ook supermarktketen Jumbo ziet deze duidelijke groei en verwacht dat de categorie alleen nog maar meer zal groeien in de komende jaren. Niet alleen in de winkel is de groei van diepvries te zien. Op het gebied van transport wordt namelijk alles op alles gezet om aan die populariteit te voldoen.
Samen met Renault Trucks en SVZ maakt Jumbo voor de bevoorrading van de Amsterdamse binnenstad en Alkmaar gebruik van een prototype vrachtwagen; de elektrische en veiligere Oxygen-truck van Renault Trucks waarmee onder andere diepvriesproducten worden geleverd.
Eunice Koekkoek, senior woordvoerder bij Jumbo, vertelt dat er verschillende trends zijn die bijdragen aan de groeiende vriesverscategorie. “Voorbeelden zijn de toenemende vraag naar gemak, maar ook gezondheid en genieten spelen een grote rol. Vriesversproducten sluiten hier perfect op aan. Daarnaast is er het voordeel van ‘no waste’, wat ook steeds belangrijker wordt voor consumenten.”
Gezondheid en gemak
Jumbo heeft als enige het sportvoedingsmerk ‘Muscle Meat’ in het assortiment. “Je merkt dat dit erg aanslaat bij consumenten. Fruit en groentes uit de vriezer doen het ook erg goed, vanwege de groeiende gezondheidstrend. Traditionele categorieën blijven het eveneens goed doen. Zo zie je bijvoorbeeld dat binnen snacks het borrelmoment steeds populairder wordt. Een ander succes is de groeiende vraag naar internationale producten, zoals de dumplings van Bibigo. IJs blijft daarnaast een vaste waarde, vooral tijdens warme dagen”, aldus Koekkoek.
Innovatie
Volgens de woordvoerder zijn producten uit de vriesverscategorie kwalitatief goed, gemakkelijk, lekker, gezond en betaalbaar. “De tijd dat er anders werd gekeken naar vriesvers, is voorbij”, vertelt ze. “Er ligt voor de hele keten een kans om daarop in te spelen. Jumbo zet volop in op vriesvers. We geloven echt in de toekomst ervan. Daarom zetten we ook in op innovatie. Onlangs hebben we een aankondiging gedaan dat we als eerste grote retailer in Nederland starten met de Nederlandse edamame boon. Door onze schaalgrootte kunnen we deze jonge sojaboontjes allemaal uit Nederland halen, in plaats van uit Azië. Vanaf begin volgend jaar liggen deze vriesvers in het schap bij ons. De komende tijd gaat er nog veel meer aankomen, dat zul je dan terugzien in onze winkels en online”, zo sluit Koekkoek af.
Zero-emissievoertuig
Al deze producten in de vriesverscategorie moeten natuurlijk ook geleverd worden. Sinds kort zet Jumbo, in samenwerking met transportbedrijf SVZ en Renault Trucks, een prototype elektrische vrachtwagen in voor de winkeldistributie. Deze is speciaal ontwikkeld voor het vervoeren van onder andere diepvriesproducten naar binnensteden. De achterzijde heeft vier deuren, zodat er minder ruimte nodig is voor het openen en sluiten van de vrachtwagen. Dat biedt tevens voordeel bij het temperatuurbehoud van de laadruimte tijdens lossen. Deze vrachtwagen is speciaal ontworpen voor de stadslogistiek en rijdt sinds oktober in Amsterdam. De Oxygen heeft allerlei veiligheidsmaatregelen, zoals een cabine met een lage instap en een grote voorruit, waardoor de chauffeur goed zicht heeft op andere weggebruikers. Daarnaast heeft de elektrische vrachtwagen cameraspiegels en extra camera’s voor een 360-gradenbeeld. Aan de passagierszijde is een schuifdeur geïnstalleerd om de risico’s van het openen van een traditionele deur te vermijden.
De toekomst van distributie
Wilko Maas, vlootmanager bij Jumbo Supermarkten, zegt over de nieuwe vrachtwagens: “We hebben er samen met Renault Trucks en SVZ lang naar toe gewerkt en zijn blij dat de Oxygen-truck er is. Met de Oxygen-truck kunnen we duurzamere en veilige bevoorrading van winkels in Amsterdam mogelijk maken. Dit is een belangrijke stap richting ons doel om in 2030 CO2 aanzienlijk gereduceerd te hebben. Zero emissie, zuinig energieverbruik en veiligheid staan centraal in dit innovatieve project. We kijken ernaar uit om met deze truck de toekomst van distributie vorm te geven. Een truck die ook nog eens gemak en veiligheid biedt aan de chauffeur en de omgeving.” Het elektrische voertuig wordt gedurende een pilotperiode van zes maanden onder de loep genomen. Alle verzamelde data en ervaringen worden geanalyseerd om te kijken of er nog verbeteringen kunnen worden doorgevoerd.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.