ZAANDAM – Diverse supermarktketens mochten prijzen in ontvangst nemen tijdens de 22e editie van het jaarlijks gehouden Retailer of the Year verkiezing. Hierbij kiezen consumenten hun favoriete retailer.
Drogisterijketen Kruidvat kreeg de eretitel ABN Amro Retailer of the Year. Online supermarkt Picnic kreeg de ABN Amro Webshop Award 2024-2025 uitgereikt. De andere grote hoofdprijs van Beste winkelketen van Nederland werd gewonnen door Bike Totaal.
Albert Heijn eindigde in de top vijf bij de verkiezing van Retail Managementteam 2024-2025, waarbij Hema als winnaar werd verkozen. “In deze tijd draait het minder om de individuele prestaties van een CEO en meer om de samenwerking tussen alle medewerkers", zegt Lars Heijnen, juryvoorzitter van de vakprijs ‘ABN Amro Retail Managementteam of the Year’ en Head of sector Retail bij ABN Amro. "Genomineerden geven zelf aan dat het succes van hun organisaties te danken is aan teamwork en gedeeld leiderschap."
Duurzaamheid
Ekoplaza kreeg de prijs voor Sustainable Retailer of the Year en liet daarbij Lidl en Odin achter zich. De jury, bestaande uit afgevaardigden van ABN Amro, Fairtrade Nederland, Zeeman, Bever, Kringloopwarenhuis Het Goed, Buckaroo, GSES - Global Sustainable Enterprise System - en organisator van de verkiezingen Q&A Retail, nomineerden op basis van vier criteria welke drie duurzame retailers in Nederland het beste hebben gepresteerd. De jury heeft dit jaar drie supermarkten genomineerd vanwege hun uitzonderlijke inzet voor duurzaamheid. Deze nominaties onderstrepen de vooruitgang die de voedingssector boekt in duurzame bedrijfsvoering en duurzame keuzes voor de consument.
Stijging
Organisator Q&A Retail kreeg ruim 345.000 beoordelingen van consumenten binnen. “De verkiezingen leven ook nog steeds enorm onder consumenten. Dit jaar zien we een stijging van ruim 30 procent onder het aantal deelnemende stemmers”, aldus Frank Quix, managing director van Q&A Retail. “Dit is ook het uitgangspunt geweest bij de start van de verkiezingen in 2003: consumenten de kans geven om een mening te geven over hun favoriete winkelketens en webshops. Dit geeft dus ook extra waarde wanneer je als retailer één van de prijzen wint waar zo veel consumenten aan deelnemen.’’
Bron: Levensmiddelenkrant