Buitenland

Sterke groei voor Delhaize

BRUSSEL- Tegelijk met Ahold maakte ook fusiepartner Delhaize haar jaarcijfers en die van het vierde kwartaal bekend. De Belgische supermarktformule behaalde in 2015 een nettowinst van 366 miljoen euro.

Een toename van 312,5 procent, wat voor een goot deel te danken is aan de gunstige wisselkoersen. Het concern behaalde een omzetgroei van 14,2 procent. Net als Ahold haalt Delhaize een groot deel van zijn omzet in de Verenigde Staten.

Marktaandeel
Ceo Frans Muller is tevreden over de resultaten van de groep. "Onze jaarresultaten bevestigen onze sterke prestaties in 2015. Wij slaagden er in ons marktaandeel te stabiliseren of te verbeteren in al onze markten”, zegt Muller. In 2016 moet het marktaandeel van Delhaize verder worden verbeterd. “Dit jaar zullen wij ons ‘Easy, Fresh & Affordable’ initiatief bij Food Lion verder uitrollen en plannen wij de vernieuwing van 142 winkels. In België zal het nieuwe winkelorganisatiemodel in al onze geïntegreerde supermarkten ingevoerd worden, zoals uitgestippeld in ons Transformatieplan, en voorzien wij om vijftien winkels te vernieuwen. Tenslotte zullen wij ons netwerk in Zuidoost-Europa verder uitbreiden. In totaal verwachten wij 825 miljoen euro (aan ongewijzigde wisselkoersen) te investeren. Deze inspanningen zullen de omzet van Delhaize Groep doen stijgen, ons marktaandeel verbeteren en tegelijkertijd een solide vrije kasstroomgeneratie toelaten."

Fusie
Grootste aandachtpunt voor Delhaize dit jaar is natuurlijk de voltooiing van de fusie met Ahold. Muller: “Wij hebben vertrouwen in de toekomstperspectieven van deze fusie, gezien onze aanvullende winkelnetwerken, de mogelijkheid om innovatie te versnellen voor onze klanten en 500 miljoen euro aan potentiële jaarlijkse synergiën. De volgende stap in het fusieproces zijn de Buitengewone Algemene Aandeelhoudersvergaderingen van beide ondernemingen die plaats vinden op 14 maart."

Bron: Levensmiddelenkrant

delhaize-a900x525.jpg