Ben & Jerry’s Karamel Sutra Core.jpg Foto: Unilever

Unilever blijft groeien op volume

LONDEN – Levensmiddelenconcern Unilever verkocht voor het vierde kwartaal op rij weer meer producten. De groei van het bedrijf komt nu voor bijna driekwart uit volumegroei en voor een kwart uit prijsverhogingen. In totaal draaide Unilever in het derde kwartaal van 2024 15,2 miljard euro omzet, een verkoopgroei van 4,5 procent.

Redactie |

De vijf divisies zaten in het derde kwartaal allemaal in de plus. Uitschieter hier is de Icecream-divisie met een verkoopgroei van bijna 10%. Deze tak van het bedrijf wordt verzelfstandigd en het bedrijf is daar druk mee bezig. Na de aankondiging in maart, samen met een productiviteitsprogramma, is Unilever alles aan het regelen om eind 2025 een zelfstandig ijsbedrijf te hebben dat los staat van Unilever.

Indonesië
In Indonesië heeft Unilever het moeilijk, met een daling in verkoop van 18%. Hier zij veel operationele problemen en het bedrijf heeft verregaande maatregelen aangekondigd zoals een beter voorraadbeheer in de retail en het verwijderen van prijs-instabiliteit in de diverse kanalen. Er worden betere resultaten verwacht in 2025.

Verwachtingen
“We hebben een vierde kwartaal op rij met positieve, verbeterde volumegroei geleverd, waarbij al onze Business Groups hogere volumes op jaarbasis realiseerden”, zegt ceo Hein Schumacher in het kwartaalbericht. “De onderliggende verkopen stegen met 4,5%, aangevoerd door onze sterke merken, met bijzonder sterke prestaties van Dove, Liquid I.V., Comfort en Magnum. De prijsstijging bleef gematigd in lijn met onze verwachtingen. We bevinden ons nog in het beginstadium van het transformeren van onze prestaties nu we het Growth Action Plan in hoog tempo uitvoeren - gericht op minder dingen doen, beter en met meer impact. We beginnen het positieve effect te zien van het opschalen van minder, grotere innovaties in onze markten, ondersteund door meer investeringen in merken. Waar we operationele of marktuitdagingen zien, nemen we doortastende maatregelen om ervoor te zorgen dat we goed gepositioneerd zijn voor consistente en verbeterde prestaties. Als onderdeel van de algehele transformatie van de Groep zijn we bezig met de implementatie van een uitgebreid productiviteitsprogramma en de afsplitsing van Ice Cream, die beide volgens plan verlopen. We liggen op koers om onze vooruitblik voor 2024 te realiseren en hebben er alle vertrouwen in dat de stappen die we nemen, Unilever op termijn zullen helpen transformeren in een bedrijf dat consistent beter presteert.”

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops