VEGHEL – In de Nederlandse supermarkten wordt steeds minder voedsel verspild. In 2018 werd er voor het eerst gemeten en ten opzichte van toen is er een daling van 35%. Over 2023 is de totale verspilling volgens de Europese definitie gedaald naar 0,89% van het inkoopvolume.
In Nederland wordt een andere definitie gebruikt. Daar wordt de voedselverspilling gemeten als het totaal van producten dat niet naar mensen gaat. In de Europese definitie wordt al het voedsel meegerekend dat niet naar mens of dier gaat. Volgens de Nederlandse definitie die als sinds 2018 wordt gehanteerd en het mogelijk maakt de jaren met elkaar te vergelijken, is de verspilling 1,21% tegen 1,38% in 2022.
Hoogste Kwaliteit
Het onderzoek is een initiatief van de stichting Samen tegen Voedselverspilling en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Het wordt uitgevoerd door Wageningen University & Research (WUR) op basis van zelfrapportage van de supermarkten. De cijfers werden aangeboden aan minister Femke Wiersma van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. Minister Wiersma: “Ik ben blij om te zien dat er steeds minder voedselverspilling in de retail is. Onze boeren, vissers en tuinders werken elke dag ontzettend hard om eten van de hoogste kwaliteit op onze borden te krijgen. Elke kilo die we hiervan onnodig weggooien is één te veel; verspilling van voedsel is een keerzijde van onze welvaart, er zijn nog veel mensen op deze wereld die zich dat niet kunnen permitteren. Voedselverspilling tegengaan verdient daarom onze grote aandacht.”
Toine Timmermans, directeur van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling is blij met deze positieve ontwikkeling: “We zien bij de retail echt een versnelling in de daling van voedselverspilling. Dat heeft voor een groot deel te maken met de doelstellingen die supermarkten nastreven op het verlagen van de eigen footprint. Dit is onder andere ingegeven door recent ingevoerde wetgeving als CSRD, waarmee ze verplicht zijn te rapporteren over hun impact op mens en milieu. Hopelijk kunnen zij hiermee een voorbeeld zijn voor andere sectoren.”
Lees verder na de illustratie ↓
Brood
Uit de cijfers blijkt dat brood en banket nog het meeste wordt verspild. Hier wordt 6,5% van de producten die worden ingekocht niet door mensen geconsumeerd. In 2018 was dat nog 7,7%. Brood en banket blijven dus lastige producten, hoewel hier goede initiatieven worden ontplooid. Supermarkten zetten al jaren in op het beter uitverkopen van brood door bijvoorbeeld brood van gisteren te verkopen tegen een gereduceerd tarief. Dat heeft geleid tot een afname van 16% ten opzichte van 2022. Ondanks deze grote afname kent deze productcategorie echter nog steeds de grootste verliezen.
“Supermarkten zetten volop in op innovaties op het gebied van het reduceren van voedselverspilling. Zo wordt er bijvoorbeeld gewerkt met Artificial Intelligence (AI) om vraag en aanbod nog beter op elkaar af te stemmen. Maar er worden ook nieuwe producten voor de huismerken van supermarkten ontwikkeld op basis van reststromen, denk aan pastasaus van overgebleven tomaten of koekjes en cake van overgebleven bananen”, zegt Marc Jansen, algemeen directeur van het CBL.
Bron: Levensmiddelenkrant