AMSTERDAM – Nederlandse investeringsmaatschappij Standard Investment pakt met de overname van het Spaanse Drink6 een leidende positie op de Europese markt. Samen met het eerder overgenomen Nederlandse Sapje, versterkt het investeringsbedrijf zijn positie voor verse en gezonde detox- en groentesappen.
Guido Grobbink, managing director bij Standard Investments: “Drink6 heeft een productportfolio met onder meer verse en gezonde sappen, shots en soepen. Wij hebben het bedrijf overgenomen van de oprichters die met Drinks6 in de afgelopen vijf jaar een leidende positie in Spanje, Portugal en Frankrijk hebben veroverd.”
Impact
De verse biologische sappensector verkoopt voornamelijk online direct aan consumenten. Grobbink ziet enorme kansen voor direct-to-consumer organic groentesappen. “Het is een grote, maar zeer gefragmenteerde markt met heel veel kleine spelers. De combinatie Sapje en Drink6 is na samenvoeging Europa’s grootste bedrijf in dit segment en kan daarmee echte impact maken op de markt”, aldus de managing director.
Vitamines
Ook Riedel, Beyond Brands, Hero Sappen, Healthy People, Intra Foodbrand, Workbrands en Burger King Nederland behoren tot de portfoliobedrijven van Standard Investment. Met een jaarlijkse productie van meer dan 200 miljoen liter is het de nummer 1 in het Nederlandse sappensegment. Grobbink meldt hierover: “Wat we daarvan hebben geleerd is dat deze zeer gezonde groentesapjes moeilijk te verkopen zijn vanuit het gekoelde schap van de supermarkt. Je kunt ze door de lage zuurgraad veel minder lang bewaren dan fruitsapjes, en bij hoge druk pasteurisatie (HPP) gaan heel veel vitamines verloren. Daarom is directe online verkoop van diepgevroren sapjes de beste optie.”
Versterken
Grobbink sluit nieuwe overnames niet uit: “De markt voor sappen en dranken is enorm in beweging en staat voor grote uitdagingen. Dan hebben we het over de samenstelling van de producten, maar bijvoorbeeld ook over duurzaamheid. We hebben de afgelopen jaren gemerkt dat de verschillende bedrijven en merken in onze portefeuille, variërend van een marktleider als Appelsientje tot een premium niche-merk als Sapje, elkaar enorm kunnen versterken.”
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops