Wereld van de Bakkerij.jpg Foto: Stichting Bakkracht

Fabrikanten

Bakkerijbranche boekt succes met platform en campagnes

WAGENINGEN – Stichting Bakkracht heeft veel succes met het aantrekken van jongeren voor een bakkerijopleiding. De enkele maanden geleden gelanceerde imagocampagne via het online platform Wereld van de Bakkerij en bijhorende campagnes zijn een groot succes, stelt Bakkracht.

Redactie |

Op het platform vinden scholieren en studenten alle opleidingen waarmee ze aan de slag kunnen in de ambachtelijke of industriële bakkerijen. Het platform richt zich hoofdzakelijk op (v)mbo’ers. Belangrijk voor de imagocampagne zijn de deelcampagnes die Bakkracht regelmatig start. Carla Zwierstra, directeur van Stichting Bakkracht: “Bijvoorbeeld de campagne om jongeren te stimuleren naar een ROC of AOC bij hen in de buurt te gaan voor een open dag of informatie. En de campagne Bijbaan in de bakkerij was er dit voorjaar op gericht om jongeren via een (bij)baan te laten kennismaken met het vak en de branche. Onderdeel van die campagne was een sollicitatieformulier waarmee ze naar hun lokale bakker konden stappen. De campagnepagina op de Wereld van de Bakkerij werd meer dan 10.000 keer bekeken en er zijn ruim 400 sollicitatieformulieren gedownload.”

Lespakket
Samen met de Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) stelde Bakkracht een lespakket samen waarin ook een praktijkles zit om zo leerlingen kennis te laten maken met het bakkersvak. Het lespakket is speciaal gemaakt voor vmbo-scholen zonder bakkerij – of horecarichting. “Met het pakket bereiken we een bredere groep vmbo’ers die we enthousiast kunnen maken voor de sector; een andere manier om de instroom te bevorderen”, licht Zwierstra toe. De succesvolle mediacampagne rondom het lespakket zorgde ervoor dat 39 scholen het pakket hebben besteld en dat er 1200 leerlingen mee aan de slag zijn gegaan.

Bereik
Dat sociale media belangrijk is in het slagen van de campagne blijkt uit het feit dat het aantal bezoekers aan het platform piekt tijdens campagnes. “Onze berichten, filmpjes en beelden op onder andere TikTok en Facebook bereiken veel jongeren. Een belangrijk deel van hen klikt vervolgens door naar de Wereld van de Bakkerij: de meeste bezoekers van het platform komen via sociale media, en het aantal bezoekers piekt tijdens campagnes. De meesten daarvan bezochten het platform bovendien nog niet eerder. Door sociale media in te zetten bereiken we dus veel nieuwe geïnteresseerden in onze branche. Een hogere instroom in de branche realiseer je weliswaar niet van vandaag op morgen, maar met deze campagnes leggen we daarvoor alvast wel een fundament.”

Bron: Levensmiddelenkrant