shutterstock_1523321537.jpg TikTokken is belangrijker dan ooit voor brandactivatie

Social media als onderdeel van brand activation

KOOG AAN DE ZAAN – ‘Hoe moet je een ui schillen met een dunschiller?’, het is een van de voorbeelden die Robert Kroon, managing director van Kroon op het Werk, geeft als het gaat over TikTok als zoekfunctie gebruiken. Een belangrijk gegeven als je kijkt naar brand activation. De Foodybox wordt naar veel social influencers gestuurd, waarvan 10 tot 15% zich focust op TikTok. Daar liggen dus kansen voor fabrikanten.

Lisa van der Linden |

Jarenlang zijn televisiecampagnes onderdeel geweest van brand activation, maar is dit nog de toekomst? Als het aan Kroon ligt niet. Levensmiddelenbedrijven moeten verder kijken dan dat. “Fabrikanten in deze branche zijn vrij conservatief wat betreft nieuwe communicatiemanieren en dat is jammer”, vertelt Kroon. Hij ziet juist kansen op social media en dan met name op TikTok. Het aantal influencers dat zich daarop bevindt, groeit substantieel. Van alle Foodybox-ontvangers is twee derde social influencer, waarvan 10 tot 15% de nadruk legt op TikTok.

Wat zat er in de laatste Foodybox? Download hier de pdf.

"Jongeren gebruiken TikTok vaker als zoekmachine dan Google"

Zoekfunctie
“Sommige halen met gemak 20.000 views met een filmpje in één dag. Op andere socialmediaplatforms zie je meer organische groei: hoe langer het erop staat, hoe meer views. Ook de oudere social influencers zien potentie in TikTok”, vertelt Kroon.
Voor fabrikanten is dit platform belangrijk om in te zetten bij brand activation, aldus de managing director. “TikTok wordt door velen ook gebruikt als zoekfunctie, denk aan: ‘hoe moet je een ui schillen met een dunschiller?’ of ‘hoe maak je tomatensoep?’. Het wordt door jongeren vaker gebruikt dan Google. Het is een interessante trend dat hiervoor social media worden gebruikt en dat filmpjes worden gezocht voor bijvoorbeeld recepturen. Wat je ook ziet is dat het gedragsverandering teweegbrengt. Lange rijen in Amsterdam in De 9 Straatjes vanwege een hot item op TikTok. Dat is wat je wil bij een productintroductie: zo snel mogelijk een groot bereik hebben”, stelt Kroon. Daar waar TikTok begon met video’s en een kleine boodschap, is er nu ruimte voor maar liefst 2000 woorden. Soms wat veel, maar het biedt voldoende ruimte om je merk toe te lichten, meer informatie te geven over het product, hashtags te gebruiken en vragen te stellen aan je doelgroep om interactie uit te lokken. De multifunctionaliteit van het platform neemt toe. Bovendien kun je als merk TikTok ook gebruiken om hoger in de Google-resultaten te komen. Oftewel: het socialmediaplatform is een krachtig instrument voor de SEO-strategie.
De samenwerking tussen Foodybox en Levensmiddelenkrant draagt ook bij aan brand activation: supermarktondernemers zijn op de hoogte van de nieuwe producten en kunnen deze opnemen in het assortiment. Dat is eveneens gedragsverandering. Het hangt allemaal met elkaar samen.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.