NIEUWVEEN - Het meest tot de verbeelding sprekende voorbeeld van kruisbestuiving in de wereld van koek, snoep en suikerwaren is toch wel de crompouce, een tot tompouce getransformeerde croissant. En ook hierop zijn weer varianten gemaakt: de carnavalcrompouce en, jawel: de kruidnotencrompouce.
Onlangs opende bakker Van Maanen zelfs een pop-upcrompoucestore in Amsterdam. Veel supermarkten hebben de wanna-be tompouce in het assortiment opgenomen. De vercromming dankt zijn populariteit aan de TikTok-filmpjes die enkele weken geleden viraal gingen. Hoe pakt de supermarktwereld trends in snoepgoed en koekwaren op?
De trend in kruisbestuiving is al langere tijd en in verschillende vormen gaande. De koek- en snoepafdeling in de supermarkt lijkt over te stromen met bijvoorbeeld kruidnoten met een smaakje. Het kruidnootje dat naar zichzelf smaakt, is verdrongen door die met de smaak van appeltaart, stroopwafel, chocolade-kokos en truffel-tiramisu en, niet te missen, het tompouce-smaakje. Kruisbestuiving vindt ook in een andere vorm plaats: kruidnootjes in de vorm van chocoladelettertjes en wat dacht je van kaasletters, traditionele Sinterklaasletters maar dan van kaas. Of de vibrator in tompoucekleuren van de Hema, die als ‘lekkernij’ wordt gepresenteerd. Het is een logisch gevolg van de opvallende trend, namelijk traditionele smaken met onverwachtse, nieuwe smaken combineren. De consument wil unieke en opwindende smaken en tegelijkertijd herkenbaarheid. Ook neemt de vraag naar veganistische en glutenvrije zoetwaren toe. Van deze tendens wordt verwacht dat het een blijvertje is. In de drankwereld groeit het aantal 0.0%-producten, zowel in omzet als in variëteiten, denk aan alcoholvrije wijn en 0.0% speciaalbieren. De snoepfabrikanten pakken deze trend op en komen met snoepjes met virgincocktail-smaken als mojito, piña colada en sex on the beach, alle 0.0%. Deze ontwikkeling is niet geheel nieuw, winegums zijn er al sinds 1909. Deze snoepjes ontlenen hun naam aan de kleur van wijn en niet zozeer aan de smaak: port, sherry, champagne, claret en burgundy. Het zijn overigens ingredienten die er niet in zijn verwerkt.
Zeeland
Terug naar de crompouce. Bij supermarkt Boon’s Dagmarkt in Wolphaartsdijk nabij Goes werd deze lekkernij al snel opgenomen in het assortiment door Ilona de Koster die deze winkel samen haar echtgenoot runt. Hij wordt in de eigen bakkerij van Boon gebakken en is razend populair geworden in het Zeeuwse dorp. Maar ook andere zoete producten lopen er goed, zoals kruidnootjes, die steeds vroeger in het schap lijken te komen. Op veel plaatsen in het land verschijnen de eerste zakken al in de zomervakantie in het winkelbeeld. Het is elk jaar hét onderwerp van gesprek bij de koffiemachine op het werk na de zomervakantie. Maar is dat wel zo? “Welnee”, zegt De Koster, “dat lijkt alleen maar zo. In september vullen we de koek- en snoepafdeling met de pepernoten en kruidnoten, met daaropvolgend het volledige assortiment Sinterklaassnoepgoed. Wij maken zelf chocoladeletters, allemaal van fairtrade chocolade, in onze bakkerij: gewone en gespoten chocoladeletters met snoepversiering. Ook de peperbollen, een kruising tussen pepernoten en taaitaai, komen uit eigen bakkerij.” Na 5 december worden alle sinterklaasartikelen in de schappen omgeruild voor het kerstassortiment. En zodra oud en nieuw achter de rug zijn, haalt De Koster de suikerwaren van de feestmaand uit het impulsschap. “Na 1 januari komen daar de rijstwafels voor in de plaats. Want dan komen de goede voornemens om de hoek kijken en willen de klanten weer gezond snoepen”, zo stelt de Zeeuwse ondernemer.
Social media
De Koster is erg actief op social media. Elke week plaatst ze de folder op de Facebookpagina van de winkel. Ze trekt de aandacht met nieuws en trends op snoep- en koekgebied door regelmatig posts te plaatsen op Facebook en Instagram. Ook acties zoals de sinterklaaskleurplatenhappening communiceert de ondernemer via deze kanalen. Kinderen krijgen een kleurplaat die ze inkleuren, tot stoombootjes vouwen en in de winkel als schoentje kunnen zetten. Sinterklaas vult die in de winkel met snoep. “We zien veel grootouders met kleinkinderen op deze actie afkomen. Oma’s maken daar namelijk nog wel tijd voor vrij”, vertelt ze lachend. “Verder plaats ik reels van bakkerij-activiteiten op onze socials. Een tijdrovende bezigheid die wel veel response geeft.”
Snoepgroente
Het snoepassortiment anno nu is aan veranderingen onderhevig. Dat er minder suiker wordt toegevoegd aan snoepgoed, noemt De Koster een positieve ontwikkeling. “Er is nu veel aandacht voor gezondheid en dat past in het aanbod in onze supermarkt. We proberen dat wel te stimuleren bij de klant. Snoeptomaatjes- en komkommertjes hebben we standaard in de aanbieding, want dat noem ik pas echt gezond snoepen”, aldus De Koster. “En dat werkt goed.” Ook ziet ze dat de markt van vegan snoep groeiende is. Snoep met extreme smaken, een trend die overgewaaid is uit het buitenland en populair geworden is door TikTok, zul je in Wolphaartsdijk niet bij Boon’s Dagmarkt in de schappen zien liggen. “Daar is geen vraag naar bij ons”, aldus De Koster.
Veranderingen in impulsaankopen en kassakoopjes bemerkt de ondernemer niet zozeer. “Kijk, de knallende tweevoor-de-prijs-van-één-acties lopen natuurlijk erg goed. Bijvoorbeeld met KitKat. Maar eigenlijk maakt het niet zozeer uit wat je neerlegt. Als het een actie is, kopen ze het toch wel”, legt De Koster uit.
Geen blijvertje
De crompouce uit eigen bakkerij is op het moment een hardloper. Sinds deze in het nieuws (waaronder zelfs op het tv-journaal) kwam, is hij razend populair geworden. De Koster ziet het echter als een hype en verwacht niet dat het een blijvertje is. “Onze croissant met pure chocolade is dat wel”, vertelt ze. “Ook ons lekkernijenhoekje, De Zeeuwse tafel met onder meer lokaal bier, Zeeuwse babbelaars en Zeeuwse knoopdrop en chocolaatjes, gaat het jaar rond goed. Maar de met banketbakkersroom gevulde Zeeuwse bolus uit eigen bakkerij staat onbetwist op nummer 1.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.