sainsbury-dierenwelzijn.jpg Met de AI-technologie kan het welzijn van koeien gemonitord worden, 24 uur per dag.

Sainsbury’s benut als eerste nieuwe AI ‘vet tech’

LONDEN – Sainsbury’s is de eerste retailer ter wereld die investeert in nieuwe AI veterinaire technologie. Deze wordt gebruikt om dierenwelzijn bij melkveebedrijven te meten en verbeteren.

Zoë Kools |

In samenwerking met Vet Vision AI, een nieuwe spin-off van de Universiteit van Nottingham, test Sainsbury’s nieuwe technologie die is ontworpen om te zien wanneer koeien gelukkig en gezond zijn, en waarom. De koeien worden gemonitord door middel van draagbare camera’s die door dierenartsen op meerdere boerderijen kunnen worden gebruikt. De AI werkt door patronen in gedrag te herkennen, video-opnamen te analyseren en deze om te zetten in real-time nauwkeurige gegevens. Naast het monitoren van gedrag, zal de AI boeren suggesties geven om het leven van de dieren verder te verbeteren.
De mogelijkheid tot 24-uursmonitoring stelt boeren in staat beter geïnformeerde beslissingen te nemen, omdat zij unieke inzichten krijgen in het welzijn van koeien, die zij mogelijk niet zouden kunnen identificeren met standaard dierenartsbezoeken. Naast de voordelen voor het dier, bevordert de technologie een stap vooruit in de efficiëntie van de landbouw, aangezien een gezonde koe een productievere koe betekent.

Belangrijke prioriteiten
Momenteel wordt de technologie gebruikt op 30 boerderijen van Sainsbury’s Dairy Development Group, met de bedoeling deze volgend jaar verder uit te rollen. Dr. Matt Turner, dierenarts en landbouwmanager bij Sainsbury’s: “Investeren in de Britse landbouw en het continu verbeteren van diergezondheid en welzijn, zijn belangrijke prioriteiten voor ons en deze innovatieve nieuwe technologie betekent dat we zowel de boer als het dier kunnen helpen. Onze melkveehouders die de technologie gebruiken, zien al echte voordelen en we kijken ernaar uit om deze uit te breiden naar ons bredere netwerk van Dairy Development Group-boerderijen.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.